De digitale overheid: hoe een fout in de BRP gevolgen kan hebben voor je huurtoeslag

Op deze pagina

    Tekstpagina

    Foto van een vrouw bij het raam

    Prettig! Online je zaken regelen. Het gaat vaak goed. Maar soms niet... Helaas kan Marleen daarover meepraten. Een fout in de Basisregistratie Personen (BRP) heeft voor haar grote financiële gevolgen.

    Wat ging er mis?

    Sinds oktober 2013 woont Marleen al in een appartement. Zij heeft recht op huurtoeslag. Deze huurtoeslag krijgt zij netjes elke maand. Maar dan start de Belastingdienst Toeslagen een onderzoek naar de redelijkheid van de huurprijs. Door dit onderzoek krijgt Marleen een brief van de Belastingdienst waarin staat dat zij haar huurtoeslag met terugwerkende kracht stoppen. Dat wil zeggen dat Marleen de ontvangen huurtoeslag moet terugbetalen van oktober 2013 tot april 2016. En dat bedrag is niet mis! Marleen begrijpt er niets van. Waarom heeft ze nu opeens geen recht meer op huurtoeslag? Ze belt de Belastingtelefoon. Zij krijgt te horen dat ze wel degelijk recht heeft op huurtoeslag en moet deze opnieuw aanvragen. Nu ontvangt ze de toeslag weer, maar een paar maanden later is het weer raak: de huurtoeslag stopt opnieuw.

    Wat blijkt? Een fout in de BRP is de oorzaak van het probleem. Het pand waarin Marleen haar appartement huurt, is niet gesplitst in de BRP. Marleen staat daarom op nummer 16 ingeschreven in plaats van 16-4. Op nummer 16 staan ook haar buren als huurders in de BRP. Daarom is op basis van de gegevens in de BRP vastgesteld dat Marleen geen recht heeft op huurtoeslag.

    Hoe hielpen wij?

    De gegevens in de BRP worden gewijzigd zodat Marleen per oktober 2016 recht heeft op huurtoeslag. Maar ze woont natuurlijk al vanaf oktober 2013 in de woning. Marleen vindt dan ook dat zij vanaf oktober 2013 recht heeft op huurtoeslag. De BRP inschrijving vanaf 2016 zorgt ervoor dat ze alsnog met het probleem zit dat ze haar huurtoeslag over 2013 tot en met 2016 moet terugbetalen. Zij komt er met de Belastingdienst Toeslagen duidelijk niet uit en belt de Nationale ombudsman.

    Wij nemen gelijk contact op met de Belastingdienst. We vragen de Belastingdienst om uit te gaan van de werkelijke woonsituatie van Marleen. Gelukkig pakken ze ons verzoek snel op en krijgt Marleen de huurtoeslag waar zij recht op heeft sinds oktober 2013.

    Wij vinden het belangrijk dat de overheid voor iedereen bereikbaar is. Iedereen moet zaken kunnen doen met de overheid - ook nu die steeds digitaler wordt. Daarom hebben wij een ombudsvisie opgesteld waarin staat waar de digitale overheid aan moet voldoen. Wat ons betreft had de Belastingdienst dit probleem sneller kunnen oplossen. Marleen heeft immers meerdere malen contact gehad met de Belastingtelefoon. Toen duidelijk werd dat het om een fout in de BRP ging, had de Belastingdienst kunnen aannemen dat haar woonsituatie niet goed in het systeem stond, maar al die tijd wel hetzelfde was. De Belastingdienst had op dat moment al kunnen besluiten om de huurtoeslag volledig toe te kennen. Dit gebeurde helaas niet. Maar na tussenkomst van de Nationale ombudsman is wel binnen de ombudsvisie op digitalisering gehandeld.

    Gaat het tussen jou en de overheid ook weleens mis nu de overheid steeds digitaler wordt? In het regeerakkoord is aangegeven dat er altijd een optie zal zijn om ‘niet-digitaal’ te communiceren met de overheid. Mocht je er alsnog niet uitkomen, dan staat de Nationale ombudsman voor je klaar.