Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

6879 resultaten gevonden

  1. Rapport 8 juni 2017

    2017/069 Belastingdienst wijst terecht beslissing op verzoek uitstel van betaling af

    Een vrouw met een onderneming is het niet eens met de afwijzende beslissing van de Belastingdienst op haar beroep tegen de beslissing op haar verzoek om uitstel van betaling. Ze vindt dat de Belastingdienst tekort is geschoten vooraf niet alle belanghebbende stukken ter inzage te geven. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw hierdoor niet in haar processuele belangen is geschaad. De vrouw kon bovendien zelf niet aan de eis voldoen om zekerheid te stellen bij haar verzoek om uitstel van betaling.
    Lees meer
  2. Rapport 8 juni 2017

    2017/068 Politie Oost-Nederland neemt onterecht foto's en vingerafdrukken af om identiteit vast te stellen

    Een hardlopende man wordt aangesproken door de politie omdat hij gevaarlijk verkeersgedrag vertoont. Hij kan geen geldig ID-bewijs tonen en wordt aangehouden en meegenomen naar het politie. De politie maakt foto's van de man en neemt vingerafdrukken af. De Nationale ombudsman vindt dat de man terecht is aangehouden omdat hij geen geldig ID-bewijs kon tonen. De klachten over het fotografen en de vingerafdrukken zijn gegrond. De ombudsman vindt het niet redelijk en passend om op deze manier de identiteit vast te stellen.
    Lees meer
  3. Rapport 6 juni 2017

    2017/067 CBR moet informatie over gevolgen van depressie voor rijgeschiktheid beter vindbaar maken op website

    Een vrouw wil haar rijbewijs verlengen. Vanwege suikerziekte controleert het CBR of zij nog rijgeschikt is. Ze vult op een verklaring in dat ze vanwege een depressie een psychiater bezocht. Ze is verbaasd als blijkt dat iemand pas een jaar nadat een depressie in remissie is, rijgeschikt wordt verklaard. Deze informatie staat niet op de website van het CBR. Ze vraagt een herkeuring aan, maar het CBR laat per brief weten dat een herkeuring geen zin lijkt te hebben. De Nationale ombudsman vindt dat de informatie op de website inderdaad tekort schiet. Ook is het niet passend dat de vrouw wordt geïnformeerd met een brief. Hij vraagt het CBR om persoonlijk contact met de vrouw op te nemen en de informatie op de website beter vindbaar te maken.
    Lees meer
  4. Rapport 6 juni 2017

    2017/066 Gemeente Voorschoten komt afspraken met omwonenden niet na over gebruik hoogspanningsmast

    Een man woont vlakbij een hoogspanningsmast. Hij klaagt erover dat de gemeente Voorschoten afspraken met omwonenden over het gebruik van de hoogspanningsmast voor telecommunicatie niet is nagekomen. De Nationale ombudsman vindt dat er van de gemeente verwacht mag worden dat zij bij haar handelen rekening houdt met het burgerperspectief. De man kijkt namelijk niet met een zelfde, juridische blik naar de situatie. De gemeente heeft dit onvoldoende voor ogen gehad.
    Lees meer
  5. Rapport 6 juni 2017

    2017/065 Huurcommissie is niet duidelijk over de invloed van een klacht op een lopende zaak over een huurgeschil

    In een lopende zaak over een huurgeschil accepteert de Huurcommissie na het sluiten van de termijn nog stukken van een verhuurder. De huurder is het hier niet mee eens en dient een klacht in met de verwachting dat zijn klacht nog invloed kon hebben op de uitspraak. Toch komt de brief met de klachtafhandeling pas na de uitspraak over het huurgeschil. De Nationale ombudsman vindt dat de Huurcommissie voortvarend begon met de klachtafhandeling maar het maatwerk niet heeft voltooid door de huurder niet te informeren over het verloop van diezelfde klachtafhandeling. Hij neemt met instemming kennis van het feit dat de Huurcommissie nadenkt over het beleid en de informatie daarover met betrekking tot de vijf dagen termijn voor stukken.
    Lees meer
  6. Rapport 6 juni 2017

    2017/064 Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) hoort betrokkene niet na ontvangst klacht over werkwijze

    Een man komt voor een gesprek bij de Sociale Dienst Drechtsteden. Ondanks bevestigingen staat deze afspraak niet in het systeem. Bij thuiskomst vindt hij een brief waarin staat dat hij de vorige dag een afspraak had. De gemachtigde van de man dient bij de Nationale ombudsman een klacht in over het feit dat hij niet is gehoord door de SDD nadat hij daar had geklaagd over de gang van zaken. De Nationale ombudsman vindt deze klacht gegrond. Hij neemt kennis van de acties van de SDD om de hoorplicht zowel intern als extern onder de aandacht te brengen.
    Lees meer
  7. Rapport 30 mei 2017

    Rapportbrief: Politie handelt niet onbehoorlijk bij melding overdosis

    Als de politie naar aanleiding van een overdosismelding bij een woning komt, ontkent de bewoner de melding te hebben gedaan. De politie gaat de woning binnen en zoekt naar de melder. Uiteindelijk blijkt de melding tóch door de bewoner te zijn gedaan, maar blijkt hij geen overdosis te hebben genomen. De Nationale ombudsman acht het niet onbehoorlijk dat de politie in de woning naar de melder heeft gezocht en daar is gebleven tot nadat ambulancemedewerkers hun werkzaamheden hadden afgerond.
    Lees meer
  8. Rapport 23 mei 2017

    Rapportbrief: Politie Oost-Brabant gebruikt zonder noodzakelijke reden handboeien bij aanhouding

    Twee vrouwen worden aangehouden wegens verdenking van winkeldiefstal. Ze klagen dat de politie voor de aanhouding etnisch heeft geprofileerd en vervolgens handboeien heeft gebruikt. De Nationale ombudsman keurt het gebruik van de handboeien af als er geen omstandigheden zijn waarin boeien noodzakelijk is. Van etnisch profileren was geen sprake, de politie voldoende heeft opvallend gedrag geconstateerd. (2016.44921 en 2016.44922)
    Lees meer
  9. Rapport 19 mei 2017

    2017/063 Douane moet bij 100% controle informatieverstrekking over bevoegdheden en verplichtingen verbeteren

    Een man klaagt over de wijze waarop de Douane op Schiphol een 100% controle heeft uitgevoerd. Vanwege bepaalde controlebevoegdheden mocht de Douane naar het doel van de reis en het vliegticket vragen. De Nationale ombudsman vraagt de Douane wel om reizigers voortaan beter te informeren over de bevoegdheden van de Douane en de verplichtingen van de reiziger om daaraan te voldoen.
    Lees meer
  10. Onderzoek 17 mei 2017

    2017/060 Onderzoek naar de betrouwbaarheid van de overheid voor woonwagenbewoners

    Een betrouwbare overheid beschermt de woonwagencultuur met beleid dat voldoende standplaatsen waarborgt. In zijn rapport 'Woonwagenbewoner zoekt standplaats' laat de Nationale ombudsman weten dat het kabinet hierin het voortouw moet nemen en een einde moet maken aan discriminerend standplaatsenbeleid. Er moet een regie voerend ministerie komen. Niet alle gemeenten zijn zich voldoende bewust van de bijzondere positie van de woonwagencultuur. Zij handelen daardoor niet betrouwbaar in het borgen van die cultuur.
    Lees meer