Vind hier nieuws, rapporten en meer over verschillende thema's en publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

6809 resultaten gevonden

  1. Rapport 23 januari 2017

    2017/007 Gemeente en politie moeten ouders informeren als hun minderjarig kind in beeld is vanwege zorgen om radicalisering

    Een man meldt eind 2014 bij de gemeente Amsterdam en de politie-eenheid Amsterdam zijn zorgen over een mogelijke uitreis van zijn zoon. Hij vreest dat zijn zoon radicaliseert en mogelijk wil uitreizen naar Syrië. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman en de Ombudsman Metropool Amsterdam dat de gemeente en de politie de uitreis niet hebben voorkomen. De ombudsmannen concluderen dat beide instanties voldoende adequaat hebben gereageerd, maar de uitreis niet hebben kunnen voorkomen. De politie en de gemeente hadden de zoon al langer voor de melding van de vader vanwege zorgen om radicalisering in beeld. De ombudsmannen concluderen dat beide instanties nalieten de vader hierover te informeren. Ook is de vader niet goed op de hoogte gehouden na de vermissing van zijn zoon.
    Lees meer
  2. Rapport 20 januari 2017

    Rapportbrief: openbaar lichaam Statia moet sneller op klachten van burgers reageren

    Het openbaar lichaam Statia reageert stelselmatig niet op klachten van burgers. De ombudsman behandelde vier klachten omdat het openbaar lichaam niet reageerde op de klachten en de behandelingsduur dus veel te lang was. Dit zorgt nodeloos voor verdere escalatie. De Nationale ombudsman maakt zich zorgen over de wijze waarop het openbaar lichaam met burgers communiceert en vraagt het openbaar lichaam om zich voor te nemen om veel beter met burgers te communiceren. Sinds december 2016 heeft het openbaar lichaam nieuw beleid voor klachtbehandeling ingevoerd en belooft om sneller op klachten van burgers te reageren. De ombudsman neemt eind maart 2017 contact op of de afspraken zijn nagekomen. (2015.10983)
    Lees meer
  3. Rapport 19 januari 2017

    2016/096 Publicatie Factchecker Sociaal Economische Raad (SER) over windturbines voldoende zorgvuldig (herzien rapport)

    De website www.energieakkoordser.nl informeert het publiek over het Energieakkoord. Twee belangenverenigingen klagen er over dat de informatie over de voor- en nadelen van windturbines niet objectief en niet volledig is. De Nationale ombudsman stelt vast dat voor de totstandkoming van de teksten op de website een procedure met een derde, onafhankelijke partij is afgesproken. Daarmee heeft de SER (of de commissie Borging Energieakkoord) zich daarmee voldoende actief opgesteld om iedere vorm van vooroordeel of (schijn van) partijdigheid te vermijden.
    Lees meer
  4. Onderzoek 17 januari 2017

    2017/001 Onderzoek naar de communicatie van de SVB over digitalisering

    Het SVB heeft burgers onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over het UWV gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
    Lees meer
  5. Onderzoek 17 januari 2017

    2017/002 Onderzoek naar de communicatie van het UWV over digitalisering

    Het UWV heeft burgers onjuist en onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over de SVB gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
    Lees meer
  6. Rapport 10 januari 2017

    Rapportbrief: Gemeente Gemert-Bakel informeert burger niet actief over verloop en duur handhavingstraject

    Een man woont om de hoek van een autobedrijf. Hij ervaart overlast omdat de auto's op de openbare weg en het fietspad worden gezet. Hij meldt de overlast bij de gemeente. Daaruit blijkt dat het bedrijf illegale activiteiten verricht. De man verzoekt om handhaving, maar de gemeente doet niets. Een paar jaar later krijgt de eigenaar een gedoogbeschikking voor vijf jaar op voorwaarde dat een andere locatie zou worden gezocht. De gemeente gaat uiteindelijk handhaven als de man na 5 jaar weer contact opneemt. De man leest vervolgens jaren later in een nieuwsblad dat er een vergunning verleend wordt. De vergunning is inmiddels gegeven omdat hij niet in bezwaar is gegaan. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet goed is geïnformeerd gedurende het handhavingstraject en dat er onvoldoende voortvarend is gehandeld. Hij doet de gemeente een aantal aanbevelingen voor toekomstige handhavingsverzoeken. (2016.15183).
    Lees meer
  7. Rapport 29 december 2016

    2016/128 OM verzuimt slachtoffers woninginbraak te informeren over rechtszaak

    Echtpaar is slachtoffer van woninginbraak. Er worden drie verdachten aangehouden, een van hen was stagiaire in het garagebedrijf van het echtpaar. Het echtpaar laat het slachtofferloket van het OM nadrukkelijk weten dat zij bij de zitting van deze verdachte aanwezig willen zijn. Maar het OM informeert hen niet. De ombudsman vindt dat het OM het echtpaar in de kou heeft laten staan door niet actief naar de burgers te luisteren waar het hen om ging en hen niet fatsoenlijk heeft bejegend.
    Lees meer
  8. Rapport 27 december 2016

    2016/126 RDW stuurt twee facturen voor één keuring en reageert niet op bezwaar

    Een man stuurt een keuringsaanvraag voor zijn camper naar de RDW. De camper wordt gekeurd en hij ontvangt twee facturen terwijl hij om één keuring had gevraagd. De RDW reageert inhoudelijk niet op zijn bezwaar. De ombudsman constateert dat de informatieverstrekking op verschillende momenten niet goed is gelopen. De RDW heeft tijdens het onderzoek laten weten dat zij de tweede factuur zal crediteren en de kosten zal terugbetalen.
    Lees meer
  9. Rapport 27 december 2016

    2016/125 RDW moet juiste informatie verstrekken over de kosten van een keuring

    Een man klaagt erover dat de RDW hem over de kosten van een keuring niet duidelijk heeft voorgelicht. De werkelijke kosten van de keuring waren veel hoger dan het richtbedrag dat RDW heeft gegeven. De ombudsman beveelt de RDW aan een deel van de kosten die boven het richtbedrag uitgingen terug te betalen. Daarnaast vindt de ombudsman dat de RDW ervoor moet zorgen dat burgers een juiste indicatie van de kosten van een keuring kunnen krijgen.
    Lees meer
  10. Rapport 27 december 2016

    2016/127 Politie en CBR moeten burger beter informeren bij twijfel aan rijvaardigheid

    Een man rijdt vanwege werkzaamheden tegen de rijrichting in omdat hij naar eigen zeggen de borden verkeerd begreep. De politie vermoedt dat er sprake is van onvoldoende rijvaardigheid en stuurt een mededeling naar het CBR. De man moet van het CBR een test ondergaan naar zijn rijvaardigheid. De Nationale ombudsman start een onderzoek dat zich richt zich op de vraag of de man voldoende werd geïnformeerd en gelegenheid kreeg om zijn kant van het verhaal te vertellen. Hij concludeert dat de burger hier te zeer buiten spel wordt gezet.
    Lees meer