Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1972 resultaten gevonden

  1. Rapport 16 april 2018

    2018/021 Defensie voldoet niet aan zorgplicht voor ziek personeelslid Koninklijke Marechaussee rond uitzending

    Man werkt voor de Koninklijke Marechaussee (KMar). Hij beveiligt een bezoek van de minister aan vluchtelingenkampen en loopt daar een infectie op. Die leidt tot een chronische maag/darmziekte en hij wordt afgekeurd als militair. De ombudsman vindt dat Defensie niet voldaan heeft aan de zorgplicht door de man onvoldoende informatie te geven. De man heeft onvoldoende steun gekregen bij zijn re-integratie. Defensie heeft het dienstverband onvoldoende zorgvuldig beëindigd.
    Lees meer
  2. Rapport 12 april 2018

    Rapportbrief: Defensie voldoet eindelijk aan zorgplicht en biedt oplossing voor psychisch beschadigde veteraan

    Afghanistanveteraan komt in de knel met zichzelf na uitzending met veel vuurgevechten. Drank- en drugsgebruik, agressie, een scheiding en een restschuld na de verkoop van zijn huis. Defensie heeft hem na negen jaar nog steeds geen duidelijkheid gegeven over zijn medische toestand voor een Militair Invaliditeitspensioen. De keuringen en onzekerheid over zijn (financiële) situatie zorgen voor veel spanning en stress. Na tussenkomst van de veteranenombudsman heeft de minister van Defensie eindelijk aan haar zorgplicht voldaan en een wenselijke oplossing gevonden. (V2018.07941)
    Lees meer
  3. Rapport 11 april 2018

    2018/019 Leerplichtambtenaar doet zorgmelding terwijl kinderen inmiddels in andere gemeente wonen

    De ouders van twee kinderen klagen erover dat een leerplichtambtenaar van de gemeente Utrecht bij Veilig Thuis een zorgmelding over hun kinderen heeft gedaan. De zorgmelding is in hun ogen onterecht en onvoldoende onderbouwd, omdat de leerplichtambtenaar geen zicht meer had op de situatie van de kinderen. Het gezin was inmiddels naar een andere gemeente verhuisd. De ombudsman vindt het begrijpelijk en professioneel dat de leerplichtambtenaar de situatie door deskundigen wilde laten beoordelen en daarom een melding heeft gedaan. De klacht vindt hij dan ook niet gegrond.
    Lees meer
  4. Onderzoek 10 april 2018

    2018/020 Waar een wil is: onderzoek naar de rol van overheidsinstanties bij burgerinitiatieven

    Burgers nemen steeds vaker zelf initiatief op terreinen waar voorheen de overheid een taak op zich nam: burgers die zelf de publieke ruimte inrichten, de veiligheid in de wijk bewaken of het vervoer van de ouderen uit het dorp naar het ziekenhuis zelf ter hand willen nemen. Dat levert voor de overheid nieuwe uitdagingen en vraagstukken op. De ombudsman heeft onderzocht wat burgers van de overheid mogen verwachten en heeft daarvoor 3 uitgangspunten en een aantal aanbevelingen vastgesteld.
    Lees meer
  5. Rapport 10 april 2018

    2018/017 Inburgeringsexamen behaald, toch volle pond betaald!

    Twee vrouwen vestigen zich in 2012 bij hun partner in Nederland. Zij moeten inburgeren en een inburgeringsexamen halen. Zij lenen allebei €5.000 van DUO met de voorwaarde, als ze op tijd inburgeren, 70% van de kosten vergoed te krijgen. Nadat ze het examen binnen drie-en-een-half jaar hebben gehaald, moeten zij DUO toch 100% terugbetalen. De Nationale ombudsman vindt dat DUO tekort is geschoten in de informatieverstrekking en doet de minister van SZW de aanbeveling een passend gebaar te maken naar de beide vrouwen.
    Lees meer
  6. Rapport 10 april 2018

    2018/018 Gemeente Velsen stuurt dwangbevel niet ook naar bewindvoerder

    Een bewindvoerder beheert de financiën van een man met schulden die dat niet zelf kan. Hij krijgt van de gemeente Velsen bericht over een belastingaanslag die nog open staat en uitstel van betaling. De bewindvoerder reageert niet op die brief. Vervolgens krijgt de cliënt een dwangbevel per post thuisbezorgd. De bewindvoerder krijgt hiervan geen kopie. Volgens de gemeente is dit technisch niet mogelijk. Daarover dient hij een klacht bij de ombudsman in. De ombudsman vindt het van belang dat de bewindvoerder op de hoogte is van alles wat de bewindvoering aangaat. Door het dwangbevel niet naar de bewindvoerder te sturen, heeft de gemeente gehandeld in strijd met het vereiste van maatwerk.
    Lees meer
  7. Rapport 4 april 2018

    2018/016 Politie Den Haag doet te snel zorgmelding bij Veilig Thuis

    Een moeder klaagt over de manier waarop de politie haar heeft benaderd. Zij heeft op een koude dag haar oudste kind in de auto met draaiende motor laten wachten terwijl zij haar jongste kind naar de crèche bracht. Hierover raakt zij in een discussie met de politie die zegt dat zij een melding gaat doen bij Veilig Thuis. De ombudsman vindt dat het direct doen van een zorgmelding onnodig heeft ingegrepen in het leven van de vrouw.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Rapport 3 april 2018

    2018/012 Bureau Jeugdzorg doet recht aan belangen kinderen, maar klachtbehandeling kan beter

    Twee pleegzorgouders dienen een klacht in over Bureau Jeugdzorg Limburg (BJL) over de gang van zaken rond het weghalen van twee kinderen en de manier waarop BJL op hun klacht heeft gereageerd. De ombudsman onderzoekt daarnaast ook het initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming om de pleegzorgouders mee te laten werken aan een gesprek waarin hun pleegdochter te horen zou krijgen dat zij weg moest bij hen. Dit terwijl de rechtbank zich daarover nog niet had uitgesproken. De Nationale ombudsman vindt de klacht over het BJL niet gegrond, behalve wat betreft de klachtbehandeling, die is gegrond. De gedraging van de Raad voor de Kinderbescherming vindt de ombudsman behoorlijk.
    Lees meer
  9. Rapport 3 april 2018

    2018/011 Gemeente Nijmegen informeert niet juist over plannen rondom de verondieping van de Zandse plas

    Een man klaagt over de wijze waarop de gemeente Nijmegen hem heeft geïnformeerd over de verondieping van de Zandse plas en de aard van het slib dat de gemeente daarvoor wil gebruiken. De man vroeg dit aan de gemeente omdat hij een bouwkavel nabij de plas wilde kopen. De ombudsman stelt een onderzoek in. En oordeelt dat van de gemeente verwacht had mogen worden dat was nagegaan wat de man onder vervuild slib verstond. Dan had de gemeente direct duidelijkheid kunnen scheppen. De ombudsman acht de klacht dan ook gegrond.
    Lees meer
  10. Rapport 2 april 2018

    2018/013 Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug doet te lang over nemen besluit terugbetaling bijstandsuitkering

    Een vrouw met een bijstandsuitkering ontvangt erfenissen van haar vader en haar oma. Zij meldt dit bij de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD), die haar bijstandsuitkering vervolgens intrekt en terugvordert. De vrouw klaagt erover dat er volgens haar te veel tijd zit tussen haar melding van de erfenissen en het besluit tot terugvordering. Ze moet nu meer inkomstenbelasting betalen dan wanneer de RSD het besluit sneller had genomen en ze sneller had kunnen terugbetalen. De Nationale ombudsman vindt dat de RSD tekort is geschoten door niet secuur en voortvarend genoeg te handelen.
    Lees meer