Straatpraat: Hoe ervaart u het contact met de overheid?

Op deze pagina

    Iedereen heeft weleens contact met de overheid. Of het nu gaat om de gemeente of om de Belastingdienst. Soms verloopt dat contact niet zo goed. Dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Hoe ervaren mensen in Dronten het contact met de overheid?

    Het is druk in het centrum van Dronten. Veel mensen zijn aan het winkelen. Ook Marianne. Haar ervaringen met de overheid zijn positief.  

    Marianne (38), zakenreisadviseurMarianne

    “De gemeente Dronten reageert altijd snel, vind ik. Als ik online een bericht stuur, heb ik binnen twee dagen antwoord. Het contact voelt persoonlijk.”

    Goed geïnformeerd

    “Wanneer ik de gemeente nodig heb? Als mijn kliko kapot is, bijvoorbeeld. Dan vul ik op de website een formulier in. Daarna krijg ik een duidelijke status te zien. “Je bericht is in behandeling.” Of: “Je aanvraag is verwerkt.” Als het probleem is opgelost, stuurt een medewerker altijd een mail. Of ik word gebeld. 

    Met de Nationale ombudsman ben ik niet echt bekend. Ik heb hem nog nooit hoeven bellen. Hopelijk blijft dat zo. Al ga ik ervan uit dat hij wel kan helpen als het misgaat met de overheid.”

    Provincietour Flevoland

    We vertellen Marianne dat het team van de Nationale ombudsman op 23 september langskomt in Dronten. Dit bezoek is onderdeel van de provincietour. Op verschillende plaatsen in Flevoland gaan we in gesprek met inwoners. Meer informatie over deze tour leest u op onze website.

    “Het lijkt me goed dat de ombudsman langskomt in Dronten. Ik denk niet dat veel mensen hier hem kennen. De provincietour kan daar verandering in brengen.”

    Verderop staat Aart te kletsen met een vriend. Hij is minder enthousiast over het contact met de overheid. 

    "Ik geloof steeds minder dat de overheid er is voor haar burgers." - Aart

    Aart (70), gepensioneerd, werkte altijd in de scheepvaart

    Aart“Eigenlijk kun je niet spreken van contact met de overheid. Het is allemaal zo onpersoonlijk geworden. Als je de gemeente belt, krijg je eerst een robot aan de lijn. Dan een muziekje. En daarna moet je lang wachten totdat je eindelijk een mens spreekt. 

    Als het echt moet, blijf ik wachten. Dat vraagt veel van mijn geduld, hoor. Het is ook weleens gebeurd dat ik hopeloos de telefoon neerlegde. Laat ook maar, dacht ik toen.”

    Vriendjespolitiek

    “Ik heb gelukkig niet zo vaak te maken met de overheid. Als ik mijn paspoort wil verlengen, bijvoorbeeld. Vastgelopen ben ik nog nooit. Ik lees zulke verhalen wel vaak in de krant.”

    Is Aart ook bekend met de Nationale ombudsman? 

    “Jazeker. Al heb ik geen idee hoe hij heet. Hij is vast een aardige man, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat hij iets tegen onze overheid in kan brengen. Het is allemaal vriendjespolitiek in Den Haag.” 

    Weinig vertrouwen in de overheid

    “Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat ik in dit land woon. Maar ik geloof steeds minder dat onze overheid er voor haar burgers is. Kijk maar naar de toeslagenaffaire. Of naar Afghanistan.”

    We lopen verder. Op een bankje zijn Jan en Louise druk aan het kletsen. De twee kennen elkaar van vrijwilligerswerk.

    "De gemeente Dronten is heel laks.” - Louise

    Jan (78), gepensioneerd ondernemer

    “Zelf heb ik geen contact met de overheid. Ik zie bijna niets meer, dus mijn dochter regelt veel voor me. En de buurman. 

    Laatst moesten ze contact opnemen met de gemeente. Ik had verpleging aan huis. Dat was geregeld vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Het bleek dat ik niet goed ingeschreven stond. Daardoor stopte de hulp ineens.” 

    RotgevoelLouise en Jan

    “Mijn buurman belde meteen naar de gemeente. Dat was een hoop gedoe. Als het goed is, ontvang ik binnenkort een bericht. Maar het duurt wel lang. Ik zit nu zonder zorg. Dat is heel vervelend, want ik zie maar met één oog. Stofzuigen is niet te doen. Ik krijg er een rotgevoel van.” 

    Klacht indienen

    “Een klacht indienen zie ik niet zitten. Dat helpt toch niet. Ik woon al vijftig jaar in Dronten en heb veel wethouders zien komen en gaan. Iedereen heeft een ander beleid. 

    De Nationale ombudsman ken ik wel. Van Zutphen, toch? Ik lees zijn column weleens in de Telegraaf. Van mij mag hij wel wat daadkrachtiger zijn. Dat deed zijn voorganger altijd goed.”

    Louise (69), gepensioneerd docent

    “Ik ben het eens met Jan. De gemeente Dronten is heel laks. Dat vind ik jammer om te zeggen, want ik ben echt een polderkind.”

    Gemeente luistert niet

    “Ik zit in een werkgroep van de buurt. Daar bespreken we problemen in de wijk. Veel jonge gezinnen hebben overlast van studenten en arbeidsmigranten. Is daar geen andere oplossing voor, denk ik dan?  

    Ik heb niet het idee dat de gemeente naar onze ideeën luistert. Ze doen gewoon waar ze zelf zin in hebben. Dat maakt me soms moedeloos. Gelukkig geeft mijn man niet snel op.”

    Op een pleintje zit Cora met haar kinderen op een bankje. Ook zij heeft regelmatig contact met de overheid.

    "Mijn contactpersoon bij de gemeente is heel vriendelijk.”

    CoraCora (41), huisvrouw

    “Ik heb nu veel contact met de gemeente, omdat ik bezig ben met het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit. Tien jaar geleden ben ik naar Nederland verhuisd. Ik kom oorspronkelijk uit Indonesië, maar ben getrouwd met een Nederlander.

    Ik heb eerst gebeld met de gemeente om te vragen wat ik moest regelen. Mijn contactpersoon was heel vriendelijk. Ze legde alles rustig en duidelijk uit.”

    Papieren verzamelen

    “Ik moest allerlei papieren verzamelen, zoals mijn geboorteakte, inburgeringsdiploma en paspoort. De gemeente stuurde alles naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Laatst kreeg ik een brief dat ze de documenten goed ontvangen hebben. Nu is het wachten op nieuws.” 

    ’s Middags wordt het wat rustiger in het centrum van Dronten. We komen Mosshi tegen. Hij hangt net zijn telefoon op.

    “Ik word vaak etnisch geprofileerd.” - Moshi

    Mosshi (27), ondernemer

    “Ik had toevallig net de politie aan de lijn. Een paar weken geleden werd ik aangehouden door agenten. Ze wilden weten waarom ik  €4000,- op zak had. Ik heb een telecombedrijf, zei ik. Eén iPhone kost al €1000,-.”

    Etnisch profilerenMosshi

    “Ze vonden het waarschijnlijk verdacht dat iemand met mijn uiterlijk zoveel geld had. Ik word vaak etnisch geprofileerd. Ik kon aantonen dat alles klopte, maar toch moest ik mee naar het bureau. Ook namen ze mijn geld in beslag. Zes uur lang zat ik op het politiebureau. Daar ben ik helemaal niet vriendelijk behandeld.”

    Gevlucht uit Afghanistan

    “Ik ben jaren geleden met mijn ouders gevlucht uit Afghanistan. Een tijFd lang had ik PTTS (posttraumatische stressstoornis) . Nu gaat het beter, maar op het politiebureau voelde ik de muren weer op me afkomen. Denk je dat iemand me wilde helpen? Wacht maar tot morgenochtend, zeiden ze.” 

    Klacht afgewezen

    “Uiteindelijk mocht ik naar huis, maar mijn geld heb ik nog steeds niet terug. We zitten er bovenop, mailde mijn contactpersoon. Daar merk ik weinig van. Ik heb al een klacht bij de politie ingediend. Maar ik kreeg een brief terug waarin staat dat ze mijn klacht niet gaan behandelen. Zonder duidelijke uitleg. 

    In de brief staat ook dat ik contact kan opnemen met de Nationale ombudsman. Misschien doe ik dat wel. Ik heb goede dingen over hem gehoord. Maar ik baal enorm. Dit kost me veel tijd en energie. Ik wil gewoon met mijn bedrijf bezig zijn.”

    Hebt u hulp nodig?

    Hebt u problemen met een overheidsinstantie? Zoals de gemeente of politie? En komt u er samen niet uit? Bel ons dan gratis op 0800 – 3355 555. Een online klacht indienen kan ook. Wij staan voor u klaar.