2012/113: Man klaagt over handelswijze Belastingdienst bij verzoeken ambtshalve vermindering

Rapport

Verzoeker diende namens een cliënt bezwaarschriften/verzoeken om ambtshalve vermindering in.

Toen de beslissing inzake het jaar 2004 uitbleef, vroeg verzoeker de Belastingdienst om een dwangsom als er niet binnen veertien dagen alsnog werd beslist. De Belastingdienst stelde verzoeker in reactie daarop voor akkoord te gaan met nader uitstel. Anders zou de Belastingdienst binnen de gestelde termijn een afwijzende beslissing moeten nemen om betaling van de dwangsom te moeten voorkomen.

De Belastingdienst wees het verzoek later om inhoudelijke redenen af. Nadat een andere ambtenaar de kwestie nogmaals bekeek, wees de Belastingdienst het verzoek toe.

Verzoeker diende een klacht in over de gang van zaken. Verzoeker was het niet eens met de wijze waarop de Belastingdienst de klacht afhandelde.

Verzoeker had zich bedreigd gevoeld door de mededeling van de Belastingdienst inzake het moeten afwijzen van het verzoek/bezwaar ter voorkoming van betaling van de dwangsom. De Belastingdienst gaf in de (uiteindelijke) afhandeling van de klacht aan dat de mededeling niet terecht was en maakte verontschuldigingen. Verzoeker vond dat gezien de ernst van de bedreiging niet ver genoeg gaan. Volgens de Nationale ombudsman was er geen sprake van een dreigement maar van een feitelijke mededeling. De Nationale ombudsman vond dat de Belastingdienst voldoende lering had getrokken uit de klacht en dat de reactie op de klacht adequaat was.

In de (uiteindelijke) klachtafhandeling had de Belastingdienst overwogen dat de eerste behandelend ambtenaar niet onzorgvuldig had gehandeld. De Nationale ombudsman oordeelde dat het feit dat de tweede ambtenaar tot een andere conclusie kwam op zich niet wilde zeggen dat de eerste ambtenaar onzorgvuldig had gehandeld. Echter, in de klachtafhandeling sprak de Belastingdienst ook van een beoordelingsfout van de eerste behandelend ambtenaar. De Belastingdienst zette niet uiteen om welke reden er wel sprake was van een beoordelingsfout, maar niet van onzorgvuldig handelen. De Nationale ombudsman achtte de klacht op dit punt gegrond, vanwege strijd met het vereiste van goede motivering.

Instantie: Belastingdienst/Haaglanden

Klacht:

klachtbehandeling over het dreigen met het afwijzen van het verzoek

Oordeel:

Niet gegrond

Instantie: Belastingdienst/Haaglanden

Klacht:

kwalificatie dat het handelen van de betrokken ambtenaar niet als onzorgvuldig kon worden aangemerkt

Oordeel:

Gegrond