2009/164

Rapport

De gemeente had verzoeker verzocht een zestiental ontbrekende gegevens toe te sturen. In vervolg op een intakegesprek was hem aanvullend schriftelijk verzocht een viertal ontbrekende gegevens te leveren. In verband met detentie was verzoeker hiervoor verlenging van de hersteltermijn verleend. Daarna leverde verzoeker een tas in met zijn volledige administratie, aangezien hij in de veronderstelling was dat zijn casemanager ging uitzoeken welke stukken nodig waren om aan de verlengde hersteltermijn te voldoen. De casemanager had diezelfde dag telefonisch contact met verzoeker opgenomen, waarna verzoeker zijn tas met administratie had opgehaald.

Verzoeker klaagde erover dat zijn klantmanager bij de gemeente had geweigerd zijn tas met ongesorteerde administratie in ontvangst te nemen.

Ambtenaren dienen behulpzaam te zijn bij het bezien of geleverde gegevens toereikend zijn. Dit betekent echter niet dat een burger, indien hem gevraagd is bepaalde gegevens te leveren aan een bestuursorgaan, kan volstaan met overhandigen van een complete ongesorteerde administratie in de verwachting dat een medewerker deze zal gaan uitzoeken. De inspanning die van de gemeenteambtenaar wordt gevraagd om behulpzaam te zijn, zou in dat geval niet in redelijk e verhouding staan tot de werkzaamheden die hij voor andere burgers moet verrichten. Van een burger mag worden verwacht dat ook hij/zij het nodige doet om te voldoen aan een verplichting en dat als hij/zij daartoe niet in staat is, hij/zij hulp inroept bij de daartoe geëigende personen/instanties. Verzoeker had zich in dat verband kunnen wenden tot zijn inwonende zoon, de buurvrouw of maatschappelijk werk. Daar komt bij dat de medewerkster binnen haar verantwoordelijkheid verzoeker ter wille is geweest door hem hersteltermijnen te geven, ook toen hij daar geen recht meer op had en door op een brief met kleuren aan te geven over welke gegevens zij al beschikte en welke verzoeker nog moest leveren. Dit heeft er toe geleid dat verzoeker de gevraagde gegevens uiteindelijk wel (deels) heeft geleverd.

Het vereiste van correcte bejegening houdt onder meer in dat bestuursorganen zich in hun bejegening van burgers hulpvaardig opstellen.

Instantie: Gemeente Haarlem

Klacht:

Geweigerd om een tas met ongesorteerde administratie in ontvangst te nemen.

Oordeel:

Niet gegrond