DJGB behandelt klacht over handelen jeugdbeschermers voldoende zorgvuldig

Brief

De jeugdzorgorganisatie DJGB is vanaf 2021 betrokken bij de zoon van een man omdat er sprake is van een complexe scheiding. In het voorjaar van 2021 vindt een aantal gebeurtenissen plaats. De omgang tussen de man en zijn zoon ligt hierna een periode (bijna) stil. De man had hier veel moeite mee en maakte zich zorgen over de veiligheid van zijn zoon bij zijn moeder.

In 2021 en 2022 diende de man meerdere klachten in over verschillende jeugdbeschermers. De klachten zijn behandeld door de klachtencommissie van DJGB. Die gaf in mei 2022 aan dat de klachten van de man deels gegrond zijn en deels ongegrond. DJGB bood excuses aan voor een aantal dingen die niet goed zijn gegaan. Na de klachtbehandeling vond er een gesprek plaats met DJGB en de man. Hierbij stonden herstel van vertrouwen en goede communicatie centraal.

Omdat de man zich niet kan vinden in de klachtbehandeling wendt hij zich tot de ombudsman. Hij geeft aan dat de situatie inmiddels wel veranderd is. Hij heeft weer goed contact met zijn zoon. En hij heeft een beter contact met de nieuwe jeugdbeschermers. Toch zou hij graag schriftelijk excuses ontvangen van DJGB of nogmaals in gesprek gaan over wat er eerder is gebeurd.

De ombudsman heeft de klacht van de man onderzocht. En heeft DJGB verzocht om een reactie. De ombudsman vindt de klacht van de man ongegrond. Hij vindt dat DJGB klachten van de man behoorlijk heeft behandeld. Hij vindt het goed dat DJGB nogmaals heeft gekeken naar het proces. En hij kan plaatsen dat DJGB gelet op alle ontwikkelingen op dit moment geen ruimte meer ziet voor het maken van een excuus of een gesprek over wat er is gebeurd.

DJGB is van mening dat dit niet passend is bij hoe het proces is verlopen. En hoe het nu gaat in de samenwerking tussen de man en DJGB. DJGB geeft de man wel een compliment over de wijze waarop hij zich heeft opgesteld en zijn aandeel in het proces om tot een verbeterde samenwerking te komen.