UWV gaat zorgvuldig om met klacht over afwijzing deskundigenoordeel

Brief

Een vrouw meldt zich ziek bij haar werkgever. Daarna vraagt ze een deskundigenoordeel aan bij het UWV. Ze wil weten of ze haar eigen werk kan blijven doen. Het UWV zegt geen deskundigenoordeel te kunnen geven, omdat er geen informatie is over haar medische situatie. Na haar ziekmelding heeft de vrouw namelijk geen contact meer opgenomen met haar werkgever. Ook is ze niet bij de bedrijfsarts geweest. Dit was voor de werkgever reden om haar te ontslaan.

Toch vindt de vrouw dat het UWV een deskundigenoordeel moet afgeven. Ze dient een klacht in en vraagt het UWV nog eens naar haar situatie te kijken. Het UWV laat twee klachtbehandelaars en een arbeidsdeskundige de zaak onderzoeken, maar blijft erbij dat het geen deskundigenoordeel kan afgeven.

De Nationale ombudsman kan het standpunt van het UWV begrijpen. Het UWV kan immers simpelweg geen oordeel geven, omdat de te beoordelen informatie niet beschikbaar is. Het is ook beleid dat het UWV geen oordeel geeft als er niet genoeg informatie is om een goed oordeel te kunnen geven.