Onder minimuminkomen door verrekening toeslagen?

Vraag om persoonlijke afspraken over uw betaling

Nieuwsbericht
Vrouw zit aan keukentafel en neemt documenten door

De Nationale ombudsman en de Landelijke Organisatie van Sociaal Raadslieden (LOSR) vroegen de Belastingdienst dit jaar regelmatig om een fout met het verrekenen van toeslagen op te lossen. De Belastingdienst heeft de fout hersteld, en zoekt nu contact met de mensen die erdoor getroffen zijn. 

Bij het verrekenen van toeslagen, hield de Belastingdienst niet standaard rekening met de 'beslagvrije voet'. De beslagvrije voet moet ervoor zorgen dat iemand genoeg geld overhoudt om van te leven. Anders kunnen mensen met schulden nog dieper in de problemen komen. De Belastingdienst heeft de fout inmiddels hersteld. Burgers die echter al zijn getroffen, moeten zelf actie ondernemen. De Belastingdienst benadert hen actief, maar heeft nog niet iedereen kunnen bereiken.

Zijn bij u ook toeslagen verrekend, en houdt u daardoor te weinig geld over om van te leven? Zo lost u het op:

  • Vraag de Belastingdienst om de verrekening te stoppen.
  • Houdt u door de verrekening niet genoeg geld over om van te leven? Dan wordt de verrekening teruggedraaid tot 1 januari 2021.
  • U kunt het probleem oplossen door een persoonlijke betalingsregeling aan te vragen op de website van de Belastingdienst.
  • Lukt het niet? Vraag om hulp. Kijk op www.toeslagen.nl/hulp of bel gratis de BelastingTelefoon via 0800 – 0543.

Komt u er niet uit met de Belastingdienst? Neem dan contact op met de Nationale ombudsman. Wij helpen u graag op weg.

Hoe zat het ook alweer?

Als iemand toeslag moest terugbetalen, maar daar niet vóór de eerste betaaltermijn op reageerde, dan verrekende de Belastingdienst de schuld met een (zelfde soort) lopende toeslag. Maar daarbij ging iets fout: er werd onterecht geen rekening houden met de vereenvoudiging van de beslagvrije voet. Die fout is inmiddels hersteld.