2014/094 RDW moet op haar website juiste en duidelijke informatie plaatsen

Rapport

Inge las op de website van de RDW dat voor een auto vanaf 1 oktober 2012 de APK ook in Spanje kon plaatsvinden. Daarom reed zij in de zomervakantie niet met de auto naar Nederland, maar nam het vliegtuig. Eind september 2012 informeerde zij bij welk keuringsstation zij in Spanje terecht kon. Er bleken nog geen keuringsstations te zijn aangewezen. Daarom kon de APK nog niet in Spanje plaatsvinden. Het was onduidelijk vanaf welke datum dat wel kon. Uiteindelijk is het vanaf 1 november 2012 mogelijk om in Spanje een APK te laten doen.

Inge vindt dat de informatie onjuist was. De RDW vindt dat de informatie alleen duidelijk maakte dat het de bedoeling was om keuringen in Spanje mogelijk te maken. Omdat er nog geen keuringstations vermeld stonden, was daarmee nog niet gezegd dat een keuring ook daadwerkelijk vanaf 1 oktober 2012 mogelijk was.

De Nationale ombudsman vindt dat de informatie eenduidig wijst op de mogelijkheid van een APK in Spanje vanaf 1 oktober 2012. Hij vindt de informatieverstrekking door de RDW niet juist en acht de klacht gegrond.

Omdat Inge op grond van die informatie extra kosten heeft gemaakt, beveelt de Nationale ombudsman de RDW aan om (een deel van) die kosten aan haar te vergoeden.

Instantie: Rijksdienst voor het Wegverkeer te Zoetermeer

Klacht:

op website ten onrechte vermeld dat een Algemene periodieke keuring (APK) vanaf 1 oktober 2012 in Spanje kan worden verricht

Oordeel:

Gegrond