De boot gemist

Column

Als ombudsman word ik wel eens op de foto gezet. De fotograaf tegenover mij heeft dan het plaatje dat hij wil schieten vaak duidelijk voor ogen. Dit hangt ook af van waar mijn foto uiteindelijk voor gebruikt wordt. Bijvoorbeeld bij een interview, op een website, in een brochure, of zoals bij deze column. Mevrouw Muis* had ook wel zo'n fotograaf kunnen gebruiken. Eentje die precies wist welk plaatje hij van haar moest schieten voor in haar nieuwe paspoort…

Mevrouw Muis heeft een fijne cruise in het vooruitzicht. Het is 11 jaar geleden dat ze op vakantie is geweest, omdat ze er het geld niet voor had. Nu heeft ze genoeg bij elkaar gespaard en 19 oktober begint de reis. Hiervoor heeft ze haar paspoort nodig en dat moet alleen nog even verlengd worden. Het is begin augustus, dus mevrouw Muis is ruim op tijd. Omdat de Nederlandse mevrouw Muis in Engeland woont, gaat ze voor de verlenging naar het Nederlandse consulaat in Harwich. Ze heeft pasfoto's meegenomen voor in haar nieuwe paspoort, maar op het consulaat krijgt ze te horen dat die te groot zijn.

De volgende dag gaat ze naar een fotograaf en die maakt nieuwe pasfoto's. Ze worden aangetekend naar het consulaat gestuurd. Voor de zekerheid belt ze het consulaat na, om te horen of nu alles in orde is. Maar ze krijgt te horen dat de foto's niet zijn aangekomen. Opnieuw stuurt ze daarom pasfoto's. Die komen aan, maar zijn te klein. Ook een vierde zending met foto's komt niet aan. Eindelijk, de vijfde keer is het raak! De kiekjes komen aan én het formaat is goed. Inmiddels is het begin oktober en de tijd dringt. Het consulaat moet het paspoort volgens de regels binnen twee weken klaar hebben. Als alles goed gaat heeft ze op 17 oktober haar nieuwe paspoort binnen en dat zou nét op tijd zijn!

Maar het lijkt wel alsof het consulaat mevrouw Muis de cruise niet gunt. Want het doet maar liefst vijf weken over de verlenging. De boot is dan al weg en mevrouw Muis zit nog thuis. Met haar schrijnende verhaal komt ze bij mij. Ze vindt dat het consulaat te lang heeft gedaan over haar

verlengingsaanvraag, waardoor ze haar cruise mist. Dit ben ik absoluut met haar eens. Mevrouw Muis heeft een zending pasfoto's aangetekend verstuurd. Ze mag er dan van uitgaan dat die zijn aangekomen bij het consulaat. Bovendien blijkt uit haar telefoonrekening dat ze tijdens haar aanvraag 9 keer met het consulaat heeft gebeld. Uit die telefoontjes had het consulaat kunnen afleiden dat er haast was bij haar verlengingsaanvraag. Toen de goede pasfoto's binnen waren, had het consulaat direct het nieuwe paspoort moeten regelen. Dit is niet gebeurd.

De hele behandeling van mevrouw Muis door het consulaat, komt onverschillig op mij over. Ik heb het ministerie van Buitenlandse Zaken, waar het consulaat onder valt, gevraagd mevrouw Muis de kosten die zij heeft gemaakt voor de cruise te vergoeden. Het ministerie heeft mij laten weten dit te doen. Goed nieuws, want mevrouw Muis verdient nu wel een vakantie!  

* Om privacyredenen is de naam veranderd