Ronald (niet de echte naam) stort zijn afval in een ondergrondse afvalcontainer en betaalt per gestorte vuilniszak een afvalheffing. Via een online portaal kan hij bijhouden hoeveel hij stort en wat dat precies kost. Als hij naar het online portaal gaat, krijgt hij een foutmelding: inwoners van zijn gemeente kunnen tijdelijk niet inloggen. Een paar weken later probeert Ronald het weer, maar krijgt hij dezelfde foutmelding. En een paar maanden later weer.

Na een half jaar kan hij nog steeds niet in het systeem. Ronald is het zat en stuurt een klacht naar de gemeente. De gemeente zegt dat er een technisch probleem is. Daarom is het tijdelijk niet mogelijk om in te loggen. De gemeente weet niet wanneer het probleem opgelost zal zijn.
Dezelfde foutmelding
Drie maanden daarna probeert Ronald het weer eens, maar krijgt hij wéér dezelfde foutmelding. Hij vindt het belachelijk: na een jaar zou dit toch moeten werken? Ronald neemt weer contact op met de gemeente. Dan krijgt hij als antwoord dat het systeem vanwege een fout niet aan de privacywetgeving voldoet. Volgens de gemeente is die wetgeving erg ingewikkeld, en daarom is er ook nog geen oplossing.
Verzwijgt de gemeente iets?
Ronald vindt het maar een vreemd antwoord. Een vriend van hem woont in een andere gemeente en gebruikt hetzelfde online portaal. Zijn vriend kan wel gewoon zien hoeveel afval hij stort. Ronald denkt dat de gemeente iets verzwijgt en neemt contact op met ons. Collega Nancy pakt zijn klacht op. Ze vraagt aan de gemeente wat er aan de hand is, en of iemand duidelijk aan Ronald kan uitleggen waarom dit zo lang duurt.
Mogelijk datalek
Daarna krijgt Ronald een brief van de gemeente met een duidelijke uitleg. De gemeente schrijft dat het online portaal niet gebruikt kan worden vanwege een mogelijk datalek. Dat probleem speelt alleen in deze gemeente. Er is hard gewerkt om dat op te lossen, maar dat is niet gelukt. Als tijdelijke oplossing kunnen inwoners nu telefonisch informatie krijgen over hun stortingen. Vanaf 2026 krijgt de gemeente een nieuw systeem, waarmee inwoners weer gewoon kunnen inloggen. Met deze tijdelijke oplossing kan Ronald weer controleren hoeveel afvalstortingen hij heeft gedaan en wat dat kost.
Ik vind dat de overheid altijd goed moet uitleggen waarom ze bepaalde keuzes maakt. Dan is het voor burgers ook duidelijk waarom de overheid de dingen doet die ze doet. Hoewel dat bij Ronald eerder niet het geval was, ben ik blij dat hij nu wel duidelijkheid heeft.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 10 mei 2025.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.