Een man is na een incident naar een cellencomplex gebracht door de politie. Volgens de man heeft de politie hem toen gemarteld. Hij is vervoerd in een busje zonder verwarming terwijl het buiten vroor. Ook hebben politiemedewerkers hem uit zijn slaap gehouden en is er geen arts langs geweest terwijl hij daar direct naar vroeg omdat hij ernstig ziek is. De man dient hierover een klacht in bij de politie.
De politie neemt de klacht niet in behandeling. In eerste instantie omdat de klacht te laat zou zijn ingediend. Dat klopt niet. Na tussenkomst van de Nationale ombudsman reageert de politie opnieuw op de klacht van de man. Maar de politie besluit de klacht opnieuw niet in behandeling te nemen. De politie geeft aan dat de man zich beledigend en niet fatsoenlijk heeft gedragen tegen de klachtbehandelaar. Hierover klaagt de man bij de Nationale ombudsman.
Klacht gegrond
De Nationale ombudsman vindt de klacht over het weigeren van klachtbehandeling door de politie gegrond. Aanhoudend of grensoverschrijdend gedrag kan een reden zijn om het contact met een burger te beperken en tijdelijk te stoppen met klachtbehandeling. Maar dit moet wel op een zorgvuldige manier gebeuren. Dat heeft de politie in dit geval niet gedaan. De beslissing van de politie heeft een definitief karakter en er is niet eerst een gesprek met de man gevoerd of waarschuwing gegeven. De politie heeft ook niet uitgelegd welk specifieke gedrag van de man onacceptabel is.
De Nationale ombudsman raadt de politie aan om de klacht van de man alsnog inhoudelijk te behandelen.