Politie motiveert onvoldoende dat zij niet verplicht is klacht te behandelen

Rapport

Een man vraagt bij zijn woongemeente een overzicht gegevensverstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (BRP) op. Op dat overzicht is te zien aan welke overheidsorganisaties zijn BRP-gegevens zijn verstrekt. Uit het overzicht blijkt dat de politie de afgelopen jaren honderden keren zijn BRP-gegevens heeft opgevraagd. Hij dient hierover een klacht in bij de politie. Hij klaagt over het hoge aantal verzoeken en over welke gegevens de politie daarbij heeft opgevraagd. In de meerderheid van de gevallen heeft de politie namelijk niet alleen zijn adresgegevens opgevraagd, maar bijvoorbeeld ook de gegevens over zijn ouders die inmiddels zijn overleden en over kinderen die hij niet heeft.

De politie weigert de klacht van de man in behandeling te nemen. Daarvoor geeft de politie als uitleg dat de klacht niet over een concrete gedraging van een politiemedewerker gaat. De BRP-gegevens zijn automatisch opgevraagd door de politiesystemen. Hierover klaagt de man bij de Nationale ombudsman. Hij heeft de indruk dat de politie er alles aan doet om maar niets over de inhoud van zijn klacht te hoeven zeggen. Dit stoort hem extra omdat de politie ook zijn BRP-gegevens heeft opgevraagd op dagen waarop hij alleen contact heeft gehad met de politie in verband met demonstraties. Demonstraties die netjes via de regels waren aangemeld en waarbij niets was gebeurd wat het opvragen van deze gegevens rechtvaardigt. Dit komt op de man over als het criminaliseren van demonstranten.

Klacht gegrond 

De Nationale ombudsman vindt de klacht over het gebrek aan klachtbehandeling door de politie gegrond. Tijdens het onderzoek wordt beetje bij beetje meer duidelijk over de werking van de politiesystemen. Nadat duidelijk wordt dat de klacht van de man wél gaat over concrete gedragingen van politiemedewerkers, zegt de politie dat ze de klacht om een andere reden niet in behandeling nemen. De klacht volledig behandelen zou de politie teveel belasten. Maar de politie geeft ook hiervoor geen goede uitleg.

Verder wekt deze gang van zaken de indruk dat de politie vooral op zoek is naar redenen om de klacht niet te behandelen. Terwijl de politie juist had moeten kijken naar wat er wél mogelijk is en hoe van de klacht van de man kan worden geleerd. Dat heeft de politie niet gedaan.

Aandacht Autoriteit Persoonsgegevens

De Nationale ombudsman vraagt de aandacht van de Autoriteit Persoonsgegevens voor dit rapport. Uit de verkregen informatie over de werking van de politiesystemen lijkt namelijk te volgen dat die systemen niet voldoen aan de wettelijke eisen die daaraan worden gesteld.