2009/171

Rapport

Verzoekster ontving van het UWV een WAO-uitkering. In januari 2009 ondervond zij problemen met de uitbetaling van haar uitkering. Doorgaans werd de uitkering van verzoekster altijd voor de 15e van de maand op haar Franse bankrekening gestort. In januari 2009 ontving verzoekster haar uitkering op de 25e.

Verzoekster klaagde er bij de Nationale ombudsman over dat het UWV haar uitkering later dan gebruikelijk en zonder haar op adequate wijze te informeren over de reden, had uitgekeerd. De Franse bank legde verzoekster een boete op. Het UWV weigerde de door verzoekster gemaakte kosten te vergoeden.

Uit het onderzoek door de Nationale ombudsman bleek dat de oorzaak van de niet tijdige uitbetaling van de uitkering van verzoekster vermoedelijk was ontstaan door technische problemen bij de Bank of America, een financiële partner van het UWV. Het UWV was van mening dat het de uitkering van verzoekster desondanks niet te laat had uitgekeerd en achtte zich niet aansprakelijk voor de kosten van verzoekster.

Wettelijk is niet vastgelegd welke dag van de maand het UWV de WAO-uitkering betaalbaar moet stellen. De uitkering wordt ofwel uiterlijk de 25e van de maand dan wel uiterlijk de 15e van de maand uitbetaald, dit is afhankelijk van de bedrijfstak waarin de uitkeringsgerechtigde werkzaam was. Doordat verzoekster jarenlang uiterlijk op de 14e van de maand haar uitkering uitbetaald had gekregen was er volgens de Nationale ombudsman sprake van usance en was in dat licht bezien, de uitkering van verzoekster niet tijdig uitbetaald.

Hiermee had het UWV in strijd gehandeld met het vereiste van rechtszekerheid. De Nationale ombudsman achtte de onderzochte gedraging niet behoorlijk.

Hoewel niet iedere tekortkoming of fout van een bestuursorgaan moet leiden tot het vergoeden van geleden schade achtte de Nationale ombudsman het jegens verzoekster niet billijk dat de gevolgen van een technisch probleem bij de Bank of America, op haar werden afgewenteld. Een afweging van de omstandigheden van het geval had het UWV er toe moeten brengen om verzoekster uit overwegingen van coulance een vergoeding van de gemaakte kosten toe te kennen. De Nationale ombudsman deed het UWV de aanbeveling om dit alsnog te doen.

Instantie: UWV Amsterdam

Klacht:

WAO uitkering later dan gebruikelijk en zonder te informeren uitgekeerd waardoor verzoekster van haar Franse bank een boete heeft gekregen; geweigerd de door verzoekster gemaakte kosten te vergoeden .

Oordeel:

Gegrond