2008/177

Rapport

Verzoeker moest een aantal examens doen om een getuigschrift voor beroepspersonenvervoer te verkrijgen. Deze examens werden georganiseerd door de Stichting Examenbureau Beroepsvervoer (SEB). Verzoeker had moeite gehad om een opgave van het examen Financieel Management op te lossen. Hij sprak hierover na het examen met de voorzitter van de examencommissie. Deze zou hebben gezegd dat er een fout in de opgave zat en dat hiermee bij de beoordeling van het examen rekening zou worden gehouden. Verzoeker bleek voor het examen Financieel Management te zijn gezakt. Hij diende hierover een klacht in bij de SEB. De SEB nam deze klacht niet in behandeling omdat verzoeker volgens het klachtenreglement van de SEB de klacht te laat had ingediend.

Verzoeker klaagde er bij de Nationale ombudsman over dat de SEB niet had geïnformeerd over de wijze waarop de opgave met fouten in het algemeen en in zijn geval in het bijzonder werd gecompenseerd. De Nationale ombudsman achtte de klacht gegrond. De SEB heeft in het examenreglement een aantal bepalingen opgenomen die in strijd zijn met de wettelijke bepalingen over klachtbehandeling.

De Nationale ombudsman oordeelde dat dit is in strijd met het vereiste van fair play.

De Nationale ombudsman deed de aanbeveling om het bedrag van € 15 dat verzoeker voor het behandelen van zijn klacht had betaald aan hem terug te betalen.

Instantie: Stichting Examenbureau Beroepsvervoer

Klacht:

Niet geïnformeerd over wijze waarop opgave met fouten tijdens examen Financieel Management is gecompenseerd.

Oordeel:

Gegrond