2008/139

Rapport

Verzoekster had het UWV begin 2007 bezocht in verband met een herbeoordeling WAO. Omdat verzoekster in april 2007 nog geen beslissing had ontvangen nam zij telefonisch contact op met het UWV. In het telefoongesprek kon verzoekster niet worden meegedeeld of de beslissing al verzonden was.

Verzoekster klaagde er bij de Nationale ombudsman over dat het UWV Rijswijk heeft gesteld dat de beslissing van 4 april 2007 daadwerkelijk op 4 april 2007 is verzonden, terwijl verzoekster de beslissing pas op 18 mei 2007 heeft ontvangen.

Uit onderzoek door de Nationale ombudsman bleek dat op een bepaald werkterrein van het UWV de verzenddatum van een beslissing niet in het computersysteem gezet kan worden. Zodoende kunnen medewerkers van het callcenter in het systeem niet zien of een beslissing op een bepaalde datum is verzonden.

Hiermee had het UWV in strijd gehandeld met het vereiste van adequate organisatorische voorzieningen. De Nationale ombudsman achtte de onderzochte gedraging niet behoorlijk.

De Nationale ombudsman gaf het UWV in overweging een terugbelafspraak met een uitkeringsgerechtigde te maken, indien deze belt met de vraag waar de beslissing blijft en het bezoek van de uitkeringsgerechtigde aan het spreekuur van de arbeidsdeskundige of verzekeringsarts meer dan drie weken geleden is. De medewerker die de uitkeringsgerechtigde dan terugbelt, dient dan aan te geven wanneer de beslissing verzonden is of verzonden zal gaan worden.

Instantie: UWV Rijswijk

Klacht:

Gesteld dat de beschikking van 4 april 2007 daadwerkelijk op 4 april 2007 is verzonden terwijl verzoekster de beschikking pas op 18 mei 2007 heeft ontvangen.

Oordeel:

Gegrond