2008/056

Rapport

Verzoekers zoon werd door zijn werkgever, een uitzendbureau, ziek gemeld bij het UWV maar ontving geen Ziektewetuitkering op zijn bankrekening. Pas na verschillende telefonische contacten tussen verzoeker en UWV was het verzoeker eind december 2006 duidelijk dat het UWV sinds eind september 2006 de Ziektewetuitkering stortte op een bankrekeningnummer dat door verzoekers zoon niet meer gewenst was vanwege een aanzienlijk negatief saldo. Vanwege de aard van zijn ziekte opende zijn zoon de bankafschriften van dit rekeningnummer echter niet meer. Verzoeker liet het UWV dan ook op 27 december 2006 telefonisch weten dat het UWV de Ziektewetuitkering op een ander rekeningnummer diende te storten en dat dit rekeningnummer, zoals door het UWV gewenst, schriftelijk zou worden gewijzigd. Desalniettemin stortte het UWV na deze telefonische mededeling een aanzienlijk bedrag vanwege een nabetaling op het ongewenste rekeningnummer omdat de schriftelijke wijziging nog niet was verwerkt.

Verzoeker klaagde erover dat het UWV de Ziektewetuitkering van zijn zoon pas vanaf eind september 2006 op een verkeerd rekeningnummer betaalde en dit pas na verschillende meldingen in januari 2007 aanpaste.

De Nationale ombudsman overwoog dat verzoekers zoon de bankafschriften van het ongewenste rekeningnummer niet meer opende en daardoor niet wist dat de Ziektewetuitkering op dit rekeningnummer werd gestort. Het UWV had, voordat werd overgegaan tot betaling van de uitkering, niet bij verzoekers zoon geverifieerd of het, vanwege een ziekmelding in het verleden, bij het UWV bekende rekeningnummer nog gewenst was en vermeldde het gebruikte rekeningnummer ook niet op de betaalspecificaties. Verzoekers zoon trof op dit punt geen schuld en had vanwege deze samenloop van omstandigheden lange tijd niet kunnen beschikken over zijn uitkering om in zijn levensonderhoud te voorzien. Het UWV had bijgedragen aan het ontstaan van deze situatie door verificatie van het rekeningnummer na te laten. Het UWV was echter van mening dat er bevrijdend was betaald omdat het ongewenste rekeningnummer op naam van verzoekers zoon stond en de betalingen niet retour waren gekomen. De Nationale ombudsman oordeelde dat een beroep op bevrijdend te hebben betaald in deze situatie niet juist was.

De Nationale ombudsman achtte het niet verifiëren van het te gebruiken rekeningnummer in strijd met het vereiste van actieve en adequate informatieverwerving.

De Nationale ombudsman nam met instemming kennis van het feit dat het UWV inmiddels bij uitkeringsgerechtigden wel navraag doet naar het gewenste rekeningnummer voordat wordt overgegaan tot uitbetaling van de uitkering.

Het UWV werd in overweging gegeven een zodanige oplossing te bewerkstelligen waardoor verzoekers zoon alsnog kon beschikken over de Ziektewetuitkering die na 27 december 2006 op het ongewenste rekeningnummer was gestort.

Instantie: UWV Amsterdam

Klacht:

Ziektewetuitkering van zoon verzoeker op een verkeerd rekeningnummer betaald en pas na verschillende meldingen maanden later aangepast.

Oordeel:

Gegrond