2007/150

Rapport

Verzoeker heeft vier auto's uit de Verenigde Staten geïmporteerd en hiervoor kentekens aangevraagd bij de RDW. De voertuigen werden door de RDW technisch goedgekeurd maar voor twee van de vier voertuigen werd geen kentekenbewijs afgegeven in verband met het niet kunnen overleggen van de originele kentekenbewijzen. Verzoeker heeft hiertegen bezwaar gemaakt en tenslotte werden toch kentekenbewijzen afgegeven. Verzoeker klaagt over de handelwijze van de RDW en over de handelwijze van de Belastingdienst/Douane Zuid waar hij aangifte BPM moest doen.

De Nationale ombudsman oordeelde dat de RDW ten onrechte in de beslissing op de aanvragen niet het adres had vermeld waar een bezwaarschrift kon worden ingediend, in de oproep voor de hoorzitting onvoldoende duidelijk had aangegeven om welke bezwaarschriften het ging, de hoorzitting in het kader van het bezwaar niet voldoende zorgvuldig had voorbereid, het verslag van deze hoorzitting ten onrechte niet aan verzoeker had gezonden, ten onrechte van plan was om de hoorzitting te laten voeren door de medewerker tegen wie een klachtenprocedure liep én te lang heeft gedaan over de afhandeling van een aantal bezwaarschriften. Verder oordeelde hij dat de Belastingdienst/Douane een verkeerd bezoekadres had vermeld op een brief aan verzoeker.

Vereisten van actieve en adequate informatieverstrekking en verwerving, verbod van vooringenomenheid, vereiste van voortvarendheid, vereiste van correcte bejegening.

Instantie: Dienst Wegverkeer

Klacht:

Handelwijze i.v.m. verzoekers aanvraag voor kenteken van vier geïmporteerde auto's: in brieven geen adres voor bezwaarschrift vermeld, in oproep voor hoorzitting niet duidelijk aangegeven om welke bezwaarschriften het ging, hoorzitting niet zorgvuldig voorbereid, geen verslag van hoorzitting toegestuurd, voorgenomen om hoorzitting te laten houden door medewerker waartegen klacht liep, lange behandelingsduur bezwaarschriften 12 januari en 10 mei 2005.

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Dienst Wegverkeer

Klacht:

In faxbericht naar RDW Venlo verwezen terwijl deze hiervan nog op de hoogte was, lange behandelingsduur bezwaarschrift 27 december 2004.

Oordeel:

Niet gegrond

Instantie: Dienst Wegverkeer

Klacht:

Aantal werkinstructies niet ter beschikking gesteld, faxbericht en brief niet gezonden aan degene die verzoekers zaken behartigde, RDW Veendam niet in kennis gesteld van faxbericht, onvoldoende duidelijk gemaakt waarom aangepast kentekenbewijs alleen kan worden opgestuurd als oorspronkelijke kentekenbewijs is ingeleverd, niet telefonisch medegedeeld dat aanpassing kentekenbewijs kosteloos zou gebeuren.

Oordeel:

Geen oordeel

Instantie: Belastingdienst/Douane Zuid

Klacht:

In brief verkeerde bezoekadres vemeld.

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Belastingdienst/Douane Zuid

Klacht:

Telefonisch het verkeerde bezoekadres bevestigd; onheus bejegend door medewerker .

Oordeel:

Geen oordeel