2006/142

Rapport

Verzoeker klaagt er over dat de website van het LBIO in het onderdeel “Zaakspecifieke vragen/klachten” geen mogelijkheid bood om het volledige zaaksnummer in te voeren.

Ook klaagt hij er over dat het LBIO zijn klacht hierover niet als klacht heeft aangemerkt.

Door na ingebruikname van een nieuw computersysteem geen informatie te verstrekken over de juiste manier van invullen van de op de website gevraagde klantgegevens is het LBIO tekortgeschoten op het punt van actieve en adequate informatieverstrekking.

De Nationale ombudsman heeft met instemming ervan kennis genomen dat dit probleem inmiddels is opgelost.

Verzoekers klacht was geen algemene klacht of wens over het beleid of de beleidsuitvoering van het LBIO ex artikel 9:1 Awb, maar een specifieke klacht over ene technische tekortkoming van de website.

De directeur heeft deze klacht dan ten onrechte niet ontvankelijk verklaard en heeft daarmee niet in overeenstemming met het motiveringsvereiste gehandeld .

Verder betrof het onderzoek nog 3 klachten over informatieverstrekking. Deze zijn deels gegrond en deels niet gegrond. .

Instantie: Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen

Klacht:

Op website niet vermeld dat bij invoeren zaaknummer het volgnummer weggelaten moest worden; verzoeker niet juist, althans onduidelijk geïnformeerd over de afwijzing van verzoekers dochter van een betalingsregeling; zich ten onrechte op standpunt gesteld dat verzoekers klacht over de website niet kon worden aangemerkt als klacht in de zin van de Awb en om die reden buiten behandeling diende te blijven.

Oordeel:

Gegrond

Instantie: Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen

Klacht:

In brief verwezen naar aangetekende brief van onjuiste datum; in brief vermeld dat aangetekende brief naar adres verzoekers ouders gestuurd was.

Oordeel:

Niet gegrond