2005/054

Rapport

Verzoeker ontving van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) een kortdurende WW-uitkering. Verzoeker was voorheen particulier verzekerd. De hoogte van de WW-uitkering was zodanig dat zijn inkomen daarmee onder de ziekenfondsgrens kwam te liggen. In de van het UWV ontvangen folder “Hoe zit dat met de WW” stond hierover nadere informatie vermeld.

Verzoeker klaagde er bij de Nationale ombudsman over dat de in deze folder verstrekte informatie over het al dan niet verzekerd zijn ingevolge de Ziekenfondswet onduidelijk en ondeugdelijk was. Tevens klaagde verzoeker over een passage in een andere folder van het UWV, getiteld “Ik heb een klacht”.

De Nationale ombudsman oordeelde dat een bestuursorgaan burgers met het oog op de behartiging van hun belangen actief en desgevraagd van adequate informatie dient te voorzien. Wat betreft de inhoud van een door een bestuursorgaan uit te geven folder brengt dit met zich mee dat de hierin door het bestuursorgaan verstrekte informatie eenduidig is en juist en dat de burger hierop moet kunnen vertrouwen. De Nationale ombudsman was met verzoeker van mening dat de informatie over het al dan niet verzekerd zijn ingevolge de Ziekenfondswet in de folder “Hoe dit dat met de WW” met name voor werknemers die werkloos werden vanuit een onderwijsdienstbetrekking dermate verwarrend was, dat deze daarmee op het verkeerde been dreigden te worden gezet. Het UWV had daarmee gehandeld in strijd met het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking. Hetzelfde gold ten aanzien van de in de brochure “Ik heb een klacht” verstrekte informatie, welke in strijd met de werkelijkheid de indruk wekte dat elke cliënt bij het UWV een eigen contactpersoon tot zijn beschikking zou hebben. De onderzochte gedraging was op beide onderdelen niet behoorlijk.

Het UWV werd de aanbeveling gedaan te bevorderen dat de door het UWV uitgegeven folder “Ik heb een klacht” op het desbetreffende onderdeel zou worden aangepast. De folder “Hoe dit dat met de WW" was door het UWV in de loop van het onderzoek al aangepast.

Instantie: UWV Groningen

Klacht:

Onduidelijke en ondeugdelijke informatie in brochure over WW en ZFW; niet voorzien in contactpersoon terwijl klachtenfolder daar wel melding van maakt.

Oordeel:

Gegrond