Een boekhouder heeft de administratie van zijn klant overgenomen. De boekhouder gaat met de inspecteur in gesprek over de belastingheffing over de jaren na 2010. Gesproken wordt over "openstaande jaren/aanslagen”. Hier worden afspraken over gemaakt.
Dan ontvangt de boekhouder een bericht dat twee oude aanslagen over 2008 en 2009 nog betaald moeten worden. Hij vindt dat deze aanslagen zijn verjaard. Bovendien vindt hij dat hij erop mag vertrouwen dat deze aanslagen niet betaald hoeven te worden. De inspecteur heeft ze immers nooit genoemd.
De Nationale ombudsman heeft vragen gesteld aan de Belastingdienst. Die antwoordt dat de inspecteur geen afspraken maakt over jaren waarvoor al definitieve aanslagen zijn verstuurd. Het gesprek ging over de jaren na 2010 die nog moesten worden vastgesteld. De boekhouder had dit kunnen weten.
Een beroep op opgewekt vertrouwen is een juridische vraag. Dit kan aan de rechter worden voorgelegd. De Nationale ombudsman onderzoekt of de Belastingdienst behoorlijk heeft gehandeld.
De Belastingdienst heeft ervoor gezorgd dat de aanslagen niet zijn verjaard. Soms zelfs door brieven te laten afleveren door een deurwaarder. Er is een misverstand ontstaan over het begrip "openstaande" aanslagen/jaren. De boekhouder had echter moeten begrijpen dat het gesprek met de inspecteur niet zag op voorliggende jaren die al waren geregeld. De ombudsman begrijpt de uitleg van de Belastingdienst hierover. De Belastingdienst heeft niet gezegd dat de aanslagen niet betaald hoeven te worden.