Wijzigingen adresgegevens moeten voortaan schriftelijk worden doorgegeven aan COKZ

Brief

Een man heeft een bedrijf waarmee hij handelt in eieren. De gemeente heeft het adres van het bedrijf gewijzigd. Deze wijziging heeft de man telefonisch aan het Controle Orgaan Kwaliteits Zaken (COKZ) doorgegeven. Omdat de man van COKZ brieven ontving met daarop de juiste adresgegevens heeft hij erop vertrouwd dat de adreswijziging succesvol is doorgegeven. Tijdens een controle is gebleken dat de adresgegevens niet correct zijn. Deze overtreding is als een geringe overtreding aangemerkt. De man is van mening dat de fout in de adresgegevens ten onrechte bij hem wordt neergelegd.

In een reactie op de klacht stelt de gemeente dat de man als eigenaar van zijn bedrijf verantwoordelijk is voor het doorgeven van een wijziging van adresgegevens. Tot het moment van de controle was volgens COKZ geen adreswijziging doorgegeven.

De Nationale ombudsman bestudeert de stukken en vraagt de gemeente wat zij van deze klacht heeft geleerd. Het COKZ laat weten dat naar aanleiding van de klacht de verwerking van de wijzigingen in relatiegegevens aangescherpt is. Voortaan moeten wijzigingen schriftelijk worden doorgegeven.

De Nationale ombudsman vindt het juist dat de procedure voor het vastleggen van relatiegegevens is aangepast. Zo moeten wijzigingen in de adresgegevens voortaan schriftelijk worden doorgegeven.