KempenPlus had mevrouw moeten informeren over blokkering uitkering

Brief

Een vrouw ontvangt aanvullende bijstand van KempenPlus. De vrouw heeft de instantie laten weten dat ze een erfenis heeft ontvangen. Als ze weken later gaat pinnen, komt ze erachter dat haar uitkering niet is gestort. Later blijkt dat KempenPlus de uitkering in verband met de erfenis heeft geblokkeerd zonder dit aan mevrouw te laten weten. De vrouw haar gemachtigde dient een klacht in bij KempenPlus. Hij klaagt erover dat ze mevrouw niet hebben laten weten dat de uitkering werd geblokkeerd.

KempenPlus zegt wettelijk niet verplicht te zijn mevrouw te laten weten dat de uitkering wordt geblokkeerd. Maar ze vinden wel dat omdat de blokkering hier lang duurde het anders had gemoeten. Ze verklaren de klacht gegrond. KempenPlus biedt bovendien ook excuses aan en vraagt haar medewerkers aandacht te besteden aan de informatieverstrekking bij het blokkeren van een uitkering.

De gemachtigde vindt dit niet genoeg. De uitkeringsinstantie zou de betrokkene altijd over een blokkering van zijn uitkering moet informeren. Niet alleen als de blokkering lang duurt. Hij legt de kwestie voor aan de Nationale ombudsman.

De Nationale ombudsman vindt dat de overheid de burger goed moet informeren. Ook als er in de wet niets over een plicht om te informeren is geregeld. De Nationale ombudsman kan zich erin vinden dat KempenPlus de klacht gegrond heeft verklaard. Hij wijst KempenPlus erop dat het uitgangspunt moet zijn dat de burger over het blokkeren van de uitkering wordt geïnformeerd, uitzonderingen daargelaten. De Nationale ombudsman heeft KempenPlus hiervoor aandacht gevraagd.