Politie Den Haag behandelt klachten vrouw rondom Veilig Thuis-melding onterecht niet

Brief

Een vrouw had bij de politie-eenheid Den Haag een aantal klachten ingediend rondom een zorgmelding die de politie had gedaan bij Veilig Thuis. Zij vond dat de zorgmelding onterecht was gedaan, omdat de politie onzorgvuldig zou hebben gehandeld. Ook klaagde de vrouw over de bejegening van de betrokken politieambtenaar en de wijkagent. De politie nam de klachten van de vrouw niet in behandeling. De vrouw diende onder meer hierover een klacht in bij de Nationale ombudsman.

De ombudsman komt tot het oordeel dat de klacht van de vrouw over de klachtbehandeling door de politie gegrond is. In de klachtbehandeling zijn een aantal dingen niet goed gegaan. In het bijzonder vond de politie dat de klacht over de Veilig Thuis-melding ging over algemeen beleid van de politie en daarom niet voor klachtbehandeling in aanmerking kwam. De vrouw klaagde echter niet over het algemene handelingskader dat de politie een zorgmelding mag doen als zij zich zorgen maakt over een kind. Zij klaagde over hoe de politie in haar geval dit beleid had uitgevoerd. Burgers kunnen klagen over de wijze waarop een bestuursorgaan in concrete gevallen haar taken, bevoegdheden én beleid uitvoert. Dit volgt uit het klachtrecht zoals neergelegd in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Daarom had de politie de klacht van de vrouw in behandeling moeten nemen. Ook op andere punten klopte de uitleg die de politie gaf om haar klachten (nog) niet te behandelen niet. De ombudsman vindt het handelen van de politie in strijd met het behoorlijkheidsvereiste van goede motivering.

De ombudsman beveelt de politie-eenheid Den Haag aan om intern bij alle functionarissen die belast zijn met de klachtbehandeling aandacht te vragen voor een juiste toepassing van het Awb-klachtrecht, in het bijzonder de ontvankelijkheidstoets. Daarbij vindt de ombudsman het van belang dat de politie-eenheid Den Haag het oordeel in deze zaak en de aandachtspunten uit het rapport 'Professionele klachtbehandeling door politie'[1] meeneemt. In het bijzonder de aandachtpunten in dit rapport die gaan over een juiste motivering bij het buiten behandeling stellen van klachten.


[1] Rapport 2021/002 Professionele klachtbehandeling door politie (19 januari 2021). In dit rapport heeft de Nationale ombudsman een aantal aandachtspunten voor de politie geformuleerd om de klachtbehandeling te verbeteren.