Gemeente kon geen oordeel geven over contact tussen meneer en ambtenaren

Brief

Meneer had een aanvraag voor de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kostenregeling (TONK) gedaan. Deze aanvraag werd afgewezen. Hier was meneer het niet mee eens. Ook was hij niet tevreden met de manier waarop de gemeente en twee ambtenaren tijdens de behandeling van zijn aanvraag met hem omgingen. Hij voelde zich niet respectvol behandeld en niet serieus genomen. Meneer diende daarom een klacht in bij de gemeente.

In een reactie legt de gemeente uit waarom zij niet ingaat op de klachten. Meneer had deze punten namelijk tijdens een bezwaarprocedure kunnen toelichten. Maar meneer koos ervoor om geen bezwaar te maken. Verder vindt de gemeente dat meneer niet aannemelijk heeft gemaakt dat hij niet netjes behandeld is. De betrokken ambtenaren spreken dit namelijk tegen. 
Omdat meneer zich niet kan vinden in de reactie van de gemeente, neemt hij contact op met de Nationale ombudsman.

De Nationale ombudsman onderzoekt zijn klacht. Hij vindt dat de gemeente terecht niet is ingegaan op de klachten over de TONK-aanvraag. Wat betreft de klachtafhandeling vindt hij dat meneer niet samen met de twee ambtenaren hoefde te worden gehoord. Wel vindt de ombudsman dat de gemeente beter geen standpunt kon innemen over het contact tussen de ambtenaren en meneer. De gemeente kon namelijk ook niet beoordelen wat er precies was gebeurd tussen meneer en de ambtenaren.