Hebt u als leverancier een klacht over een inkooptraject met de Nationale ombudsman. En komt u er met uw contactpersoon niet uit? Dan kunt u een klacht indienen. Uw klacht wordt zo snel mogelijk behandeld.
Waar kunt u een klacht over indienen
- U vindt dat wij ons niet aan de wetten en regelgeving hebben gehouden.
- U vindt dat wij discrimineren, ongelijk behandelen, niet transparant aanbesteden of onredelijke eisen stellen.
Over andere zaken rondom de Aanbesteding kunt u geen klachten indienen.
Stuur uw per e-mail klacht naar: klachtenmeldpunt.RIS@rijksoverheid.nl
Geef in deze e-mail duidelijk aan dat u een klacht hebt en waarover deze gaat. Bij het behandelen van uw klacht gebruiken we het Klachtenmeldpunt RIS.
Lees hier meer informatie over het Klachtenmeldpunt
Geen extra informatie
Een klacht is bedoeld om aan te geven dat u het niet eens bent met de gang van zaken tijdens deze Aanbesteding. Gebruik een klacht niet om meer informatie te vragen. In de Aanbesteding is wel ruimte om te vragen naar meer informatie of om verduidelijking.
Tijdig indienen klacht
Een klacht dient in een zo vroeg mogelijk stadium van het aanbestedingsproces ingediend te worden door de Ondernemer. In een vroegtijdig stadium kan immers nog invloed uitgeoefend worden op de procedure en worden problemen voor de verdere procedure en de uitvoering van de Opdracht voorkomen. Dit kan niet alleen tijd- en kostenbesparend werken, maar kan er bovendien voor zorgen dat de (pre-) contractuele verhoudingen niet onnodig onder druk worden gezet.
Van een adequaat handelende (Potentiële) Inschrijver mag worden verwacht dat de (Potentiële) Inschrijver zich proactief opstelt bij het naar voren brengen van bezwaren in het kader van de aanbestedingsprocedure en dat (Potentiële) Inschrijver de bezwaren duidelijk en in een zo vroeg mogelijk stadium kenbaar maakt. Dat betekent dus dat een bezwaar zo snel als redelijkerwijs mogelijk na publicatie kenbaar wordt gemaakt.
Het kenbaar maken van een bezwaar moet overigens niet worden verward met het stellen van een vraag in het kader van de Nota van Inlichtingen voortvloeiend uit de Aanbestedingsstukken.
Aanbesteding loopt verder
Als u een klacht indient, loopt de Aanbesteding in principe gewoon verder. Soms zetten wij de aanbesteding wel tijdelijk stil. Bijvoorbeeld als het Klachtenmeldpunt ons dat adviseert.