Wel of geen boom?

Op deze pagina

    Column

    Voor het huis van Johan (niet de echte naam) ligt al jaren een oude boomstronk. De boom die daar ooit stond, is eerder door de gemeente weggehaald. Op een dag ziet Johan dat medewerkers van de gemeente de stronk komen verwijderen. Dat vindt hij prima. Hij loopt even naar buiten om te kijken wat er gebeurt. 

    Terloops vraagt hij hoe het gat straks wordt dichtgemaakt. De medewerkers vertellen dat ze binnenkort terugkomen om een nieuwe boom te planten. Johan schrikt. Een nieuwe boom betekent minder zonlicht in zijn huis. En volgens hem komt de boom ook wel erg dicht bij zijn erfgrens te staan. Hij begrijpt niet waarom er opnieuw een boom moet komen, terwijl de vorige juist was weggehaald.

    Toch geen boom

    Hij belt de gemeente om uitleg te vragen. Verschillende medewerkers lijken het zelf ook niet precies te weten. Uiteindelijk dient Johan een verzoek in om documenten te krijgen over de plannen. Dan gebeurt er iets onverwachts. Een medewerker van de gemeente komt bij hem langs met goed nieuws. De situatie is opnieuw bekeken en er komt géén boom voor zijn deur. Voor Johan is de zaak daarmee klaar.

    Boom terug

    Totdat er een paar weken later opnieuw gemeentemedewerkers voor zijn deur staan. Dit keer met een boom. Johan rent naar buiten. Hij vertelt dat hem eerder was beloofd dat er geen boom zou komen. De medewerkers stoppen met hun werk. Wat volgt is een lange periode van telefoontjes, klachten en verzoeken om informatie. Sommige antwoorden komen laat. Andere helemaal niet. Ondertussen probeert de gemeente samen met bewoners te kijken waar nieuwe bomen in de straat kunnen komen. Uiteindelijk wordt de boom toch geplant. De meeste buurtbewoners hebben namelijk voor deze plek gestemd.

    Lang wachten

    Omdat hij er met de gemeente niet uitkomt, neemt Johan contact op met de Nationale ombudsman. Uit ons onderzoek blijkt dat de gemeente onvoldoende naar Johan heeft geluisterd en dat sommige verzoeken en klachten te lang bleven liggen. Uiteindelijk wordt de boom alsnog verwijderd.

    Toezegging telt

    Wat mij in deze zaak vooral opvalt, is hoe snel het mis kan gaan als er binnen een organisatie niet goed wordt gecommuniceerd. Tegen Johan wordt gezegd dat er geen boom komt. Even later blijkt dat de gemeente toch een boom wil planten. Voor een burger is dat nauwelijks te volgen. Ik vind dat als de overheid een toezegging doet, die duidelijk moet zijn en ook intern bekend moet zijn. Anders werkt het niet. Dan raakt het vertrouwen van burgers in de overheid snel beschadigd.

     

    Deze column is verschenen in De Telegraaf van 23 mei 2026. De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.