Arie (niet de echte naam) is thuis gevallen en kan zelf niet meer opstaan. Uiteindelijk lukt het hem om hulp in te schakelen. Ambulancemedewerkers en politieagenten breken zijn deur open om binnen te komen. Arie is opgelucht dat ze er zijn. Maar tijdens het bezoek van de hulpdiensten, verandert de sfeer.

Een van de agenten vindt de portemonnee van Arie en wil zijn rijbewijs innemen. De agent twijfelt door de val namelijk aan de rijvaardigheid van Arie. Wanneer Arie zegt dat hij dat niet wil, dreigt de agent met geweld. Arie voelt zich hierdoor erg overvallen. Hij durft er verder niet meer tegenin te gaan.
Rijbewijs ingenomen
Wanneer Arie weer een beetje is bijgekomen, dient hij een klacht in bij de politie en bij de Nationale ombudsman over de voorgevallen situatie. Onze collega Lot neemt contact op met de politie. De politie zegt dat ze op de hoogte zijn van Arie zijn klacht. De politie zegt dat de agent het rijbewijs van Arie gewoon mocht innemen en dat dat niet iets is waar Arie over kan klagen.
Gedrag van de agent
Maar het gaat Arie niet per se om het innemen van zijn rijbewijs, maar om de manier waarop de agent dit deed. Hij voelde zich overrompeld en de situatie heeft veel effect op hem gehad. Ook bij het lichamelijk herstellen van de val had hij nog steeds last van wat er gebeurd was.
In gesprek
Deze klacht van Arie kan de politie wel behandelen. Het gaat namelijk over het gedrag van de agent. De politie maakt een afspraak om met Arie in gesprek te gaan. Een groepsleider en een klachtbehandelaar gaan bij Arie op bezoek. Tijdens het gesprek biedt de politie haar excuses aan. Ze geeft toe dat het dreigen met geweld niet had mogen gebeuren.
Geleerd van de klacht
De groepsleider belooft dat hij dit nog met de betrokken agent gaat bespreken. Ook heeft de politie het voorval bij Arie thuis op hun bureau besproken en gedeeld. De klacht van Arie heeft daar dus ook aandacht gekregen en de politie heeft er echt van geleerd.
Arie vond het een prettig gesprek. Hij is blij dat de politie excuses heeft aangeboden. Daardoor is zijn vertrouwen in de politie weer gegroeid.
Herstel in vertrouwen
Ik ben blij dat de politie geleerd heeft van de klacht van Arie. En dat ze persoonlijk met hem in gesprek zijn gegaan. Op die manier bood ze niet alleen terecht haar excuses aan, maar wist ze ook het vertrouwen te herstellen.
Deze column is verschenen in De Telegraaf van 30 augustus 2025. De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.