Onduidelijkheid over vlieglicentie

De lucht weer in

Op deze pagina

    Column

    In het zonnige Zuid-Europa werkt Patrick (niet de echte naam) als piloot. Hij heeft een examen gehaald voor het vliegen van een nieuw toestel en vraagt meteen zijn licentie aan. Maar zijn licentie komt niet op tijd. En dat terwijl het hoogseizoen is. Zijn werkgever heeft hem hard nodig! Nu zit Patrick thuis en mag hij de lucht niet in. Dat betekent geen inkomsten en een ontevreden werkgever. Hoe kan dit gebeuren?

    Man achter laptop

    Geen ontvangstbevestiging

    Zodra Patrick weet dat hij zijn examen heeft gehaald, vraagt hij zijn vlieglicentie aan bij Kiwa. Hij krijgt geen ontvangstbevestiging en hoort daarna ook een hele tijd niks. Als hij bij Kiwa navraagt wat er met zijn aanvraag is gebeurd, blijkt dat in de tussentijd de aanvragen zijn overgenomen door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Hij neemt contact met ze op en vraagt naar de status van zijn aanvraag. Het ILT wil daar geen informatie over geven. Het is dus onduidelijk of alles goed ontvangen is. Patrick dient voor de zekerheid een tweede aanvraag in. Deze keer via het nieuwe systeem van ILT. Nu krijgt hij wel een ontvangstbevestiging en ook een tijdelijk vliegbrevet. Helaas duurt de behandeling van zijn originele aanvraag te lang. Zo lang dat het tijdelijk vliegbrevet ook verloopt. En kan hij nog steeds niet vliegen. Patrick weet niet hoe hij dit moet oplossen.

    Vertraging door overgang systemen

    Via een vriend hoort Patrick dat je contact op kan nemen met de Nationale ombudsman als dingen misgaan met overheidsinstanties. Hij belt met onze collega Eduard (niet de echte naam) en vertelt wat er aan de hand is. Hij wil vooral weten waar hij aan toe is, want hij wil zo snel mogelijk weer aan het werk. Eduard gaat aan de slag. Hij neemt contact op met ILT en vraagt om duidelijkheid. ILT legt uit dat door de overgang van systemen vertraging is ontstaan. Dat verklaart waarom de behandelingsduur langer is dan de gebruikelijke acht weken. Voor Patrick bieden ze de oplossing zijn tijdelijk vliegbrevet te verlengen. Zo kan hij toch weer de lucht in.

    Het belang van duidelijkheid

    Ik ben blij dat ILT een oplossing heeft geboden en Patrick weer aan het werk kan. Maar het blijft vervelend dat Patrick tijdens zijn aanvraag slecht is geïnformeerd. Als organisaties veranderen van systemen en daardoor vertraging ontstaat, dan is het juist heel belangrijk, dat hierover wordt gecommuniceerd. Leg uit waarom iets langer duurt en wanneer iemand wél een reactie of actie kan verwachten. Met duidelijkheid help je mensen ook.

    Deze column is verschenen in De Telegraaf van 4 oktober 2025. De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.