Sabrina (niet de echte naam) is een alleenstaande moeder. Ze woont in een kleine gemeente, leeft van een Wajong-uitkering en heeft het niet ruim. Gelukkig krijgt ze ieder jaar automatisch kwijtschelding van de gemeentebelasting. Op die manier kan ze net rondkomen. Maar dan gaat het mis: opeens krijgt ze een brief met een belastingaanslag.

Sabrina snap het niet: haar situatie is toch niet veranderd? Ze besluit niet op de brief te reageren. Ze heeft namelijk vaak contact met de gemeente. Ze kennen haar en weten dat zij recht heeft op kwijtschelding. Ze gaat er daarom vanuit dat de gemeente een foutje heeft gemaakt.
Aanmaning en deurwaarder
Omdat Sabrina niet betaalt, stuurt de gemeente een betalingsherinnering en een aanmaning. Als er daarna een deurwaarder met een dwangbevel komt, schrikt Sabrina heel erg. De kosten lopen nu snel op. Ze neemt contact op met de gemeente en vraagt wat er aan de hand is. Waarom krijgt ze dit jaar opeens geen kwijtschelding en in plaats daarvan een dwangbevel? De gemeente vertelt haar dat ze eerst het dwangbevel moet betalen. Dus dat doet ze – met moeite. Daarna krijgt ze alsnog kwijtschelding.
Kwijtschelding
Maar Sabrina vindt het niet eerlijk: ze had eigenlijk recht op kwijtschelding. Maar door het dwangbevel is ze nu juist extra geld kwijt. Daarom dient ze een klacht in bij de Nationale ombudsman. Medewerker Thomas (niet de echte naam) pakt haar klacht op. Hij neemt contact op met de gemeente en bespreekt de situatie van Sabrina. De gemeente vindt dat Sabrina genoeg tijd had om kwijtschelding aan te vragen.
De overheid moet meedenken
Thomas wijst de gemeente op ons rapport ‘In het krijt bij de overheid’ uit 2019. Daarin staat dat een goede overheid meedenkt met de burger en helpt om schulden te voorkomen. De gemeente had Sabrina eerst moeten bellen voordat ze een aanmaning stuurde. Dan was meteen duidelijk geworden dat Sabrina recht had op kwijtschelding. En waren de extra kosten nooit ontstaan. Gelukkig volgt de gemeente ons advies op en betaalt alle extra kosten terug aan Sabrina.
Goed invorderen
Ik ben blij dat Sabrina contact met ons opnam. Dwang mag alleen als iemand niet wíl betalen – niet als iemand zoals Sabrina niet kán betalen. De overheid kijkt nog te vaak naar regels en systemen. Ze vergeten dan hoe het is voor de burger, vaak met schulden als gevolg. Terwijl ze mensen juist moeten helpen. Daarom blijf ik aandacht vragen voor invorderen op een manier die past bij de situatie van de burger.
Deze column is verschenen in De Telegraaf van 27 september 2025. De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.