Een man heeft interesse getoond in alle percelen bosgrond in Noord- en Midden Limburg die werden aangeboden door Staatsbosbeheer. Hij vindt dat hij niet goed is geïnformeerd door Staatsbosbeheer over het verdere verloop van de procedure. Over de gang van zaken heeft de man een klacht ingediend bij Staatsbosbeheer.
In reactie op de klacht erkent Staatsbosbeheer dat de communicatie over de voortgang van de verkoopprocedure onvoldoende zorgvuldig is geweest. Zo is te lang onduidelijkheid blijven bestaan bij belangstellenden over de status van de verkoopprocedure. Voor de toekomst neemt Staatsbosbeheer mee dat er meer aandacht moet komen voor de voortgang van de verkoopprocedure en de communicatie daarover.
De man klaagt er bij de Nationale ombudsman over dat zijn klacht niet is behandeld door een onafhankelijke medewerker van Staatsbosbeheer.
De Nationale ombudsman vroeg Staatsbosbeheer om te reageren op de stelling dat de klacht niet is behandeld door een onafhankelijke medewerker van Staatsbosbeheer. Hierop heeft Staatsbosbeheer laten weten dat de klachtbehandelaar niet betrokken is geweest bij de verkoopprocedure van de percelen bosgrond.
Het leren van klachten is een belangrijke doelstelling van klachtbehandeling. De Nationale ombudsman vindt dat Staatsbosbeheer terecht heeft geconstateerd dat er meer aandacht komen voor de communicatie en de voortgang van de verkoopprocedure richting belangstellenden als er in de toekomst opnieuw gronden worden aangeboden.
De man heeft met het toesturen van een organogram niet kunnen aantonen dat de klachtbehandelaar daadwerkelijk betrokken is geweest bij de gedragingen waarover hij klaagt. Er is voor de Nationale ombudsman geen aanleiding om te veronderstellen dat Staatsbosbeheer de klacht niet juist heeft behandeld.