In 2017 publiceerde de Nationale ombudsman het rapport Hoezo MIJNOverheid? Hierin stonden drie belangrijke punten over de toegang tot de overheid voor burgers. Zoals digitale toegang voor iedereen die dat wil, gebruiksgemak en voldoende toegang voor burgers die geen digitaal contact willen. Dit jaar onderzoekt hij hoe het er nu mee staat.
Sinds het rapport van de ombudsman in 2017 heeft de overheid een aantal stappen gezet. Ook het huidige kabinet vindt het belangrijk dat iedereen (digitaal) mee kan doen. Toch ontvangt de ombudsman nog altijd veel signalen en klachten over de digitale toegankelijkheid van de overheid. Die klachten en signalen gaan bijvoorbeeld over de onmogelijkheid om digitaal toegang te krijgen voor bepaalde (groepen) burgers. Ook zijn er mensen die niet of minder makkelijk gebruik maken van het internet. Voor hen is het belangrijk dat er genoeg alternatieven zijn en dat er ondersteuning is.
De Nationale ombudsman heeft daarom besloten een terugblikonderzoek te doen. Hij gaat kijken naar welke aanbevelingen en verbeteringen de overheid na het eerdere onderzoek heeft doorgevoerd. Specifiek als het gaat om de toegang tot en het gebruiksgemak van MijnOverheid en DigiD en welke knelpunten er (nog steeds) zijn. Ook zal hij kijken welke burgers nog geen digitale toegang kunnen krijgen tot de diensten van de overheid. En hoe de overheid ervoor zorgt dat burgers die niet in staat zijn tot digitaal contact, toch toegang hebben tot overheidsdiensten.
Het rapport wordt naar verwachting in het najaar van 2023 gepubliceerd.