Hoe zorgt de overheid ervoor dat iedere burger toegang heeft tot de diensten en hulp van de overheid? Burgers moeten steeds vaker digitaal zakendoen met de overheid. Maar er zijn en blijven burgers voor wie dat lastig is.
De Nationale ombudsman bracht in 2017 het rapport 'Hoezo MIJNOverheid' uit. In 2023 onderzochten we wat er vanaf toen is gedaan om de digitale toegang van de overheid te verbeteren. In het rapport 'DigiD helpt niet mee' concludeert de Nationale ombudsman dat de digitale toegang op een aantal punten is verbeterd maar dat er nog steeds geen goede digitale machtigingsvoorziening is voor wettelijk vertegenwoordigers en mensen die namens een naaste digitaal zaken willen doen met de overheid. De belofte om dit te regelen voor eind 2023, komt de overheid niet na.
In Nederland zijn zo'n 273.000 mensen onder bewind gesteld en 2,6 miljoen mensen digitaal niet vaardig. Zij mogen of kunnen niet zelf hun zaken digitaal regelen met de overheid maar zijn daarvoor afhankelijk van een wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde. Een wettelijk vertegenwoordiger kan een professional zijn maar ook een familielid of naaste. De Nationale ombudsman vindt het onacceptabel dat de digitale toegang voor wettelijk vertegenwoordigers en gemachtigden, die namens een grote groep kwetsbare burgers zakendoen met de overheid, niet goed is geregeld.
De Nationale ombudsman wil dat de staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering binnen drie maanden met een duidelijk en haalbaar plan van aanpak komt waarin een tijdpad staat. De ombudsman verwacht dat de staatssecretaris haar belofte eindelijk nakomt en de verantwoordelijkheid neemt voor een goede digitale machtigingsvoorziening.