2006/334

Rapport

Verzoeker diende op 9 mei 2005 een verzoek in om advies over de afgifte van een machtiging tot voorlopig verblijf aan zijn partner bij de Visadienst van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, ondergebracht bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Omdat verzoeker voor zaken naar het buitenland moest, liet hij de Visadienst weten dat alle aan hem gerichte correspondentie vanaf 8 juni 2005 naar het adres van zijn zuster moest worden gestuurd. Enkele dagen later ontving verzoeker hiervan een ontvangstbevestiging van de Visadienst. Een paar weken later werd aan verzoeker echter toch een brief gestuurd naar zijn oude adres. In die brief werd verzoeker verzocht om binnen twee weken nadere informatie te verstrekken over zijn adviesaanvraag. Verzoeker klaagt erover dat de Visadienst, ondanks zijn verzoek om correspondentie naar een ander adres te sturen, deze brief naar zijn eerder bekende adres heeft gestuurd. De Nationale ombudsman oordeelt dat, door de herstelverzuim brief toch naar verzoekers eigen adres te sturen, de minister in strijd met het vereiste van administratieve nauwkeurigheid handelde.

Voorts klaagt verzoeker erover dat de Visadienst niet inhoudelijk heeft gereageerd op zijn reactie op de hiervoor genoemde herstelverzuim brief. Verzoeker had de Visadienst immers gevraagd om hem uitstel te verlenen aangezien hij in het buitenland verbleef. De minister was van mening dat hoewel zij niet afzonderlijk had gereageerd op het uitstelverzoek van verzoeker, zij naar aanleiding van dit verzoek wel had gewacht met het nemen van een beslissing op de mvv-adviesaanvraag. Toen er twee weken na het verzoek van verzoeker nog geen stukken waren ontvangen, werd er op de aanvraag beslist. De Nationale ombudsman oordeelt dat de minister dit afzonderlijk aan verzoeker had moeten meedelen. Door het uitblijven van een reactie van de minister was het verzoeker niet duidelijk welke (aanvullende) termijn de minister hanteerde bij het uitbrengen van het advies. De gedraging van de minister was in strijd met het beginsel van fair play.

Instantie: Visadienst

Klacht:

Correspondentie naar verzoekers vorige adres gestuurd terwijl hij had verzocht alle post naar een ander adres te sturen; niet inhoudelijk gereageerd op verzoekers reactie .

Oordeel:

Gegrond