2021/053 Rechtbank vergoedt alsnog advocaatkosten voor klachtenprocedure bij rechtbank

Rapport

De advocaat klaagt er bij de Nationale ombudsman over dat de rechtbank Amsterdam de kosten van rechtsbijstand voor de klachtenprocedure niet wil vergoeden. Zijn cliënt is slachtoffer geworden van een ernstig misdrijf. In eerste instantie klaagde de advocaat namens zijn cliënt over het handelen van de rechtbank bij de behandeling van de strafzaak.
Toen de advocaat de klachten indiende, vroeg hij de rechtbank om de advocaatkosten voor het indienen van die klachten aan zijn cliënt te vergoeden als de klachten gegrond zouden zijn. De rechtbank vond de klachten gegrond, maar wees het verzoek tot vergoeding af. De advocaat was het niet eens met de afwijzing. Daarom wendde hij zich tot de Nationale ombudsman.

Instantie: Rechtbank

Klacht:

De advocaat klaagt er bij de Nationale ombudsman over dat rechtbank zijn verzoek om vergoeding van de advocaatkosten afwees. Hij vindt dat de rechtbank de advocaatkosten voor de klachtenprocedure bij de rechtbank én voor de klachtenprocedure bij de Nationale ombudsman moet vergoeden.

Tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman gaf de advocaat een verdere toelichting op zijn verzoek om vergoeding van de advocaatkosten. Hij legde uit dat zijn cliënt een licht verstandelijke beperking heeft. Hierdoor was zij niet in staat om zelfstandig een klacht in te dienen. De advocaat onderbouwde dit ook met stukken. Toen de rechtbank tijdens het onderzoek van de ombudsman deze informatie kreeg, zag zij alsnog aanleiding om de advocaatkosten voor de klachtenprocedure bij de rechtbank te vergoeden. Maar de rechtbank zag geen aanleiding om ook de advocaatkosten te vergoeden die verzoekster voor de klachtenprocedure bij de Nationale ombudsman heeft gemaakt. Volgens de rechtbank waren deze kosten niet nodig geweest als de advocaat direct alle relevante informatie met de rechtbank had gedeeld.

De Nationale ombudsman is van oordeel dat de reactie van de rechtbank redelijk is. De klachtenprocedure is een laagdrempelige procedure, waarvoor deskundige, juridische bijstand meestal niet nodig is. Een overheidsinstantie kan slechts onder bijzondere omstandigheden van deze hoofdregel afwijken. Uit de informatie van de advocaat blijkt dat bij zijn cliënt sprake is van bijzondere omstandigheden. Door haar beperking is zij niet in staat om zelfstandig een klachtenprocedure te voeren. Daarom heeft de Nationale ombudsman met instemming kennis genomen van de reactie van de rechtbank om de advocaatkosten voor de klachtenprocedure bij de rechtbank te vergoeden.

De ombudsman vindt het niet onredelijk van de rechtbank dat zij zich op het standpunt stelt dat de kosten voor het indienen van de klacht bij de Nationale ombudsman niet nodig waren. De Nationale ombudsman acht het – gelet op de gang van zaken – voldoende aannemelijk dat de rechtbank het verzoek in eerste instantie had toegewezen als de advocaat alle informatie direct bij het indienen van het verzoek om vergoeding met de rechtbank had gedeeld.
De conclusie van de Nationale ombudsman is dan ook dat de klacht van de advocaat ongegrond is.

Oordeel:

Niet gegrond