2005/081

Rapport

Op vrijdagmiddag 9 januari 2004 ontving het Ministerie van VROM een faxbericht waarin verzoeker verzocht om het rekeningnummer waarop zijn huursubsidie werd gestort met spoed te wijzigen zodat de eerstvolgende betaling zou plaatsvinden op het gewijzigde rekeningnummer en niet op het eerder door hem opgegeven rekeningnummer omdat die rekening was "geblokkeerd". Op woensdag 14 januari 2004 had het ministerie het faxbericht schriftelijk verwerkt en bevestigde het ministerie de ontvangst van het faxbericht schriftelijk. Twee dagen later, op vrijdag 16 januari 2004, na werktijd, zond het ministerie de betaalopdracht voor de huursubsidie over de maand februari naar de bank.

Verzoeker klaagt erover dat het ministerie zijn verzoek om wijziging van het rekeningnummer onvoldoende voortvarend werd behandeld waardoor de huursubsidie over de maand februari 2004 op het oude rekeningnummer.

Uit het onderzoek was gebleken dat het Ministerie van VROM binnen drieëneenhalve dag na ontvangst van het faxbericht verzoekers rekeningnummer in het computersysteem zou hebben moeten wijzigen om te voorkomen dat de huursubsidie nog op het oude rekeningnummer zou worden gestort. De Nationale ombudsman achtte deze termijn tekort, mede omdat het administratief verwerken van poststukken enige tijd vergt.

Het feit dat de huursubsidie over de maand februari 2004 nog werd gestort op het oude rekeningnummer was dan ook niet te wijten aan een onvoldoende voortvarende afhandeling van verzoekers faxbericht. De Nationale ombudsman achtte daarom de onderzochte gedraging “behoorlijk”.

Instantie: Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Klacht:

Verzoek onvoldoende voortvarend behandeld om wijziging rekeningnummer waarop huursubsidie wordt overgemaakt, waardoor huursubsidie op verkeerde rekening is gestort.

Oordeel:

Niet gegrond