2021/030 Verkleurde beelden De ombudsman heeft onderzocht hoe de overheid moet omgaan met klachten over etnisch profileren. Hier vindt u het rapport. Lees dit onderzoek
2021/018 Lenen kost geld Student komt niet in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen omdat hij spaart van zijn DUO-lening. Lees dit rapport
2021/028 Over voortvarendheid en transparantie bij klachtbehandeling Zonder voldoende voortvarendheid en transparantie bij klachtbehandeling blijft een oplossing buiten bereik. Lees dit rapport
The citizen is not a dataset The citizen is increasingly affected by the government’s use of data and algorithms. Read this research
2021/021 Een burger is geen dataset De overheid moet het perspectief van burgers centraal stellen als ze gebruikmaken van data en algoritmen. Dit staat in de ombudsvisie. Lees dit onderzoek
2021/027 Gemeente Best past eigen agressieprotocol niet juist toe en handelt klacht niet professioneel af Gemeente Best past eigen agressieprotocol niet juist toe en handelt klacht niet professioneel af. Lees dit rapport
2021/026 Politie werpt onnodig drempels op voor gemachtigde om een klacht in te dienen Politie vraagt gemachtigde onterecht om kopie legitimatie van zijn cliënt en aanwezigheid van de cliënt bij intakegesprek. Lees dit rapport
2021/023 Gemeente Enschede handelt onredelijk in geschil over olifantenpaadje Verzoekers klagen over het niet eenduidig handelen en communiceren van gemeente Enschede over ontstane olifantenpaadje. Lees dit rapport
2021/022 Gemeente behandelt klacht niet omdat zij -onterecht- meent dat rechter al uitspraak deed Inwoner Roermond wacht jarenlang tevergeefs op inhoudelijke klachtbehandeling door zijn gemeente. Lees dit rapport
2021/010 DUO verbetert invordering achterstallige studieschulden oud-studenten in buitenland DUO verbetert invordering achterstallige studieschuld oud-studenten in het buitenland door nieuwe werkwijze. Lees dit onderzoek