Boetes

Hebt u een vraag voor de RDW over een boete? Krijgt u bijvoorbeeld een boete voor een voertuig dat u niet meer hebt? Of bent u het niet eens met een boete? Op deze pagina helpen wij u verder.

Twee meisjes op de scooter

Mijn vraag gaat over

  • Ik krijg een boete voor een voertuig dat ik niet meer heb

    Hebt u een boete gekregen omdat uw voertuig niet verzekerd of APK-gekeurd is? Terwijl dit voertuig gestolen of gesloopt is? Dat is erg vervelend. Maar: zolang het voertuig op uw naam staat, bent u verantwoordelijk voor de verzekering en APK ervan. Het is dan belangrijk om te zorgen dat u geen nieuwe boetes krijgt.

    1. U kunt proberen het kenteken te schorsen. Dan krijgt u in elk geval geen nieuwe boetes.
    2. Vraag schriftelijk aan de RDW om het kenteken van uw naam af te halen. Als reden geeft u aan wat er met uw auto of voertuig gebeurd is.
    3. Hebt u hoog opgelopen boetes die u nog niet hebt betaald? En kunt u deze niet of moeilijk betalen? Dan kunt u de RDW vragen om daar rekening mee te houden. Mogelijk hoeft u de boetes dan niet in een keer te betalen.
    4. U kunt bezwaar maken tegen nieuwe boetes die u krijgt en boetes die u al hebt gekregen. Dit heet ‘in beroep gaan’. Doe dit wel op tijd: binnen 6 weken nadat u de boete hebt gekregen. Op de boete ziet u hoe u uw bezwaar opstuurt.

    Stel uw vraag eerst aan de RDW zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij de RDW? Dan mogen wij u verder helpen.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht inof bel 0800 - 33 55 555

  • Ik krijg een boete omdat mijn auto niet verzekerd is of geen geldige apk heeft

    Hebt u een boete gekregen omdat uw auto niet verzekerd is? Of omdat de auto geen geldige APK heeft? Dat is vervelend. Als u het niet eens bent met de boete, kunt u er bezwaar tegen maken. Dit heet ‘in beroep gaan’.

    Zorg dat u op tijd bezwaar maakt: binnen 6 weken nadat u de boete hebt gekregen. Op de boete ziet u hoe u uw bezwaar opstuurt naar de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM).

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht inof bel 0800 - 33 55 555