Hebt u een vraag voor de gemeente over uw paspoort? Bent u uw paspoort bijvoorbeeld kwijtgeraakt of is uw paspoort ingenomen? Op deze pagina helpen wij u verder.

Hebt u een vraag voor de gemeente over uw paspoort? Bent u uw paspoort bijvoorbeeld kwijtgeraakt of is uw paspoort ingenomen? Op deze pagina helpen wij u verder.
Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555
Soms mogen mensen na een paspoortcontrole niet verder reizen. Bijvoorbeeld omdat er nog een boete op hun naam staat. Het paspoort is dan gesignaleerd. De boete moet eerst betaald zijn, dan kan diegene weer verder reizen.
Staat uw paspoort gesignaleerd door een openstaande boete? Maar bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u een klacht indienen bij de instantie die uw paspoort heeft laten signaleren. Op de website van die instantie kunt u terug vinden hoe u dat doet. Advies of hulp kunt u ook vragen bij het Juridisch Loket.
Komt u er daarna samen niet uit of loopt u vast? Dan mogen wij u verder helpen.
Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555
Is uw paspoort ingenomen door de gemeente? Dat kan de gemeente doen, als uw paspoort ongeldig is verklaard. Uw naam en gegevens zijn dan opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen (RPS). De gemeente kan dan ook de aanvraag voor een nieuw paspoort weigeren.
Vindt u het niet terecht dat uw paspoort ongeldig is verklaard? Of dat u geen nieuw paspoort mag aanvragen? Dan kunt u daar bezwaar tegen maken bij de gemeente. Op de website van de gemeente kunt u terug vinden hoe u dat doet. Advies of hulp kunt u ook vragen bij het Juridisch Loket.
Komt u er met de gemeente niet uit of loopt u vast? Dan mag de ombudsman u verder helpen. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.
Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555
Om een paspoort aan te vragen, moet u een adres doorgeven. Hebt u een paspoort nodig, maar bent u dakloos of verblijft u in een instelling? Ook dan kunt u een paspoort aanvragen.
U kunt de gemeente vragen om u in te schrijven of op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U moet hiervoor wel de Nederlandse nationaliteit hebben.
Of u kunt een paspoort aanvragen bij een grensgemeente. Dit zijn de gemeentes Breda, Bergeijk, Bergen op Zoom, Den Haag, Echt-Susteren, Enschede, Maastricht, Montferland, Oldambt en Venlo. U moet daar laten zien dat u in Nederland verblijft. Dit kan bijvoorbeeld met pinbetalingen. Ook moet u laten zien dat u dakloos bent. Bijvoorbeeld met een verklaring van een hulporganisatie.
Hebt u wel een woonadres, maar staat u niet ingeschreven bij de gemeente? Dan moet u zich eerst inschrijven in de gemeente waar u woont. Daarna kunt u een paspoort aanvragen. Dit kan alleen als u de Nederlandse nationaliteit hebt.
Komt u er met de gemeente niet uit of loopt u vast? Dan mag de ombudsman u verder helpen. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.
Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555
Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555
Woont u in het buitenland en is uw paspoort verlopen of wilt u die verlengen? Dan kunt u verschillende dingen doen. U kunt een nieuw paspoort aanvragen bij een grensgemeente. Dit zijn de gemeentes Breda, Bergeijk, Bergen op Zoom, Den Haag, Echt-Susteren, Enschede, Maastricht, Montferland, Oldambt en Venlo. Er is ook een speciale paspoortbalie op luchthaven Schiphol waar u een paspoort kunt aanvragen of verlengen.
Komt u er met de gemeente niet uit of loopt u vast? Dan mag de ombudsman u verder helpen. Als de grensgemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.
Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555
Hebt u een nieuw paspoort nodig, maar kunt u niet naar het gemeentehuis komen? Bijvoorbeeld omdat u slecht ter been bent of door een andere medische reden? U kunt dan uw gemeente vragen om de aanvraag bij u thuis te doen.
Komt u er met de gemeente niet uit of loopt u vast? Dan mag de ombudsman u verder helpen. Als uw gemeente een eigen ombudsman heeft, kunt u daar terecht.
Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555
Dien online een klacht in of bel 0800 - 33 55 555
Wij staan voor u klaar.
0800 - 33 55 555 Gratis en nu bereikbaarDe Nationale ombudsman.