Verkeersboete

Hebt u een vraag voor het CJIB over verkeersboetes? Bent u het bijvoorbeeld niet eens met de reden waarom u een boete krijgt? Of met de verhoging van een boete? Op deze pagina helpen wij u verder.

politieagent schrijft bekeuring uit

Mijn vraag gaat over

  • Ik ben het niet eens met de verhoging van mijn verkeersboete

    Is uw verkeersboete verhoogd en bent u het daar niet mee eens? Als u een boete niet op tijd, of niet helemaal betaalt, mag het CJIB u een aanmaning sturen. En de boete verhogen. Hoeveel de verhoging mag zijn, ligt vast in de wet. Dat betekent dat u daarover niet bij het CJIB kunt klagen. Ook de Nationale ombudsman mag geen klachten behandelen over wetten. U kunt wel klagen bij de Tweede Kamer of de politieke partij waar u op stemt.

    Als u een aanmaning hebt gekregen, moet u meestal ook het hele bedrag betalen. Hebt u per ongeluk te veel geld overgemaakt? Of hebt u het verkeerde betalingskenmerk gebruikt in uw betaling? Dan kunt u over de verhoging klagen bij het CJIB.

    Stel uw vraag eerst aan het CJIB zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij het CJIB? Dan mogen wij u verder helpen.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht inof bel 0800 - 33 55 555

  • Ik ben het niet eens met de verkeersboete die ik heb gekregen

    Hebt u een verkeersboete gekregen van het CJIB? En bent u het daar niet mee eens? Of vindt u dat u niets verkeerd heeft gedaan? Dan kunt u bezwaar maken tegen de boete. Dit heet: in beroep gaan. Let goed op dat u dit op tijd doet. In de brief die hebt gekregen staat vóór welke datum u in beroep kunt gaan.

    Komt u er met het CJIB niet uit of loopt u vast? Dan mogen wij u verder helpen.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht inof bel 0800 - 33 55 555

  • Ik kan mijn verkeersboete niet betalen

    Hebt u een verkeersboete gekregen van het CJIB? Maar kunt u die nu niet betalen? Dat is erg vervelend. U kunt het CJIB vragen of ze met u een betalingsregeling willen afspreken. Bijvoorbeeld om de in delen te betalen in plaats van in één keer. U kunt dit online via de website van het CJIB regelen.

    Stel uw vraag eerst aan het CJIB zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij het CJIB? Dan mogen wij u verder helpen.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht inof bel 0800 - 33 55 555

  • Ik vind dat het CJIB te veel administratiekosten berekent

    Vindt u dat het CJIB te veel administratiekosten berekent bij een verkeersboete? Het CJIB mag administratiekosten in rekening brengen bij verkeersboetes. En hoeveel deze kosten mogen zijn, ligt vast in de wet. Dat betekent dat u daarover niet bij het CJIB kunt klagen. Ook de Nationale ombudsman mag geen klachten behandelen over wetten. U kunt wel klagen bij de Tweede Kamer of de politieke partij waar u op stemt.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht inof bel 0800 - 33 55 555

  • Ik vind mijn verkeersboete te hoog

    Hebt u een verkeersboete gekregen van het CJIB? En vindt u het bedrag te hoog? Dat is vervelend. Maar hoe hoog een boete voor een overtreding is, ligt vast in de wet. Dat betekent dat u daarover niet bij het CJIB kunt klagen. Ook de Nationale ombudsman mag geen klachten behandelen over wetten. U kunt wel klagen bij de Tweede Kamer of de politieke partij waar u op stemt.

    Als u het niet eens bent met de reden voor de verkeersboete, dan kunt u er wel bezwaar tegen maken.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht inof bel 0800 - 33 55 555

  • Mijn rijbewijs wordt ingenomen als ik mijn verkeersboete niet betaal

    Hebt u een boete nog niet betaald? En hier meerdere aanmaningen voor gekregen? Dan kan uw rijbewijs 4 weken worden ingenomen. U mag dan dus ook niet rijden. Hebt u de boete, plus eventuele verhogingen, intussen betaald? Dan krijgt u meteen uw rijbewijs terug.

    Komt u er met het CJIB niet uit of loopt u vast? Dan mogen wij u verder helpen.

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht inof bel 0800 - 33 55 555