Aan het juiste adres?

Op deze pagina

    Voor vragen en problemen met de overheid

    De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid of een overheidsinstantie. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie of een gemeente. Sommige overheden hebben een eigen ombudsman. Weet u niet zeker bij wie u terecht kunt? Controleer de instantie met het zoekveld.

    Geen overheid?

    Hebt u een vraag of klacht over een organisatie of instantie die geen overheid is? Zoals een energieleverancier, openbaar vervoerder of bank? Dan zijn er veel organisaties die u kunnen helpen. Bekijk daarvoor de lijst met links naar deze organisaties hieronder.

    Consumenten

    Bent u niet tevreden over een product of abonnement? Of komt er niet uit met de aanbieder, zoals uw energiemaatschappij, telefoonaanbieder of vervoerder? Dan zijn er verschillende organisaties die u kunnen helpen:

    • Consuwijzer geeft gratis informatie en advies over uw rechten als consument.
    • Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan mensen met een laag inkomen en weinig vermogen.
    • Consumentenbond (voor leden) Geeft leden advies en informatie.
    • Geschillencommissie Behandelt conflicten tussen consumenten en ondernemers en tussen ondernemers onderling.
    • ECC (Europese aankopen) Geeft advies en hulp aan consumenten die in een EU-land, Noorwegen of IJsland een product of dienst hebben afgenomen.
    • OV Ombudsman (ombudsman voor beter openbaar vervoer) Helpt reizigers met klachten over het openbaar vervoer.
    • Rover Vrijwilligersvereniging van OV-reizigers voor OV-reizigers.
    • ANVR (alleen zakelijke partners) branchevereniging voor reisondernemingen.

    Juridisch advies

    Bent u op zoek naar juridisch advies? Of wilt u hulp bij het maken van bezwaar of het instellen van beroep? Of bent u niet tevreden over uw rechtsbijstandsverlener, advocaat of notaris? Dan zijn er verschillende organisaties die u kunnen helpen:

    • Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan mensen met een laag inkomen en weinig vermogen.
    • Sociaal Raadslieden Geven gratis informatie en advies over wetten en regelgeving.
    • Rechtwijzer Geeft alleen online advies over welke stappen u kunt zetten om uw juridische probleem op te lossen en wie u daarbij kan helpen.
    • Consuwijzer geeft gratis informatie en advies over uw rechten als consument.
    • Orde van Advocaten (klacht over advocaten) Behandelt klachten over advocaten.
    • Raad voor Rechtsbijstand (klacht over rechtsbijstand) Behandelt verzoeken om gesubsidieerde rechtsbijstand en adviseert over vragen op dit terrein.  
    • KNB (klacht over notaris) Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie Bemiddelt bij klachten over notarissen.
    • Notaristelefoon (advies) Voor vragen over erfenissen, testamenten, schenkingen, het kopen van een woning en huwelijkse voorwaarden op notarieel gebied kunt u bellen met 0900 3469393 (€0,80 per minuut met een starttarief van 4,54 cent, maximaal € 40 per gesprek, plus de gebruikelijke belkosten). Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 14:00 uur).  

    Geldzaken

    Hebt u een probleem met uw bank, verzekeringsmaatschappij of uitvaartondernemer? Hebt u vragen over uw pensioen, of krijgt u te maken met een incassobureau? Dan zijn er verschillende organisaties die u kunnen helpen:

    Banken en verzekeraars (geen zorgverzekeraars)

    • Kifid (ombudsman voor geldzaken) Helpt met klachten over financiële producten of diensten.
    • Consuwijzer geeft gratis informatie en advies over uw rechten als consument.
    • Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen (Ombudsman Uitvaartwezen) Behandelt klachten van consumenten over een uitvaart.

    Pensioenen

    • Ombudsman pensioenen Behandelt klachten en conflicten over hoe een pensioenuitvoerder een reglement uitvoert.
    • Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan mensen met een laag inkomen en weinig vermogen.

    Incassobureaus (incasso anders dan via een gerechtsdeurwaarder)

    Gerechtsdeurwaarders

    Onderwijs

    Hebt u vragen over het functioneren van de kinderopvang, de (basis)school van uw kind, of over het beroepsonderwijs, het MBO, HBO of universitair onderwijs? Dan zijn er verschillende organisaties die u kunnen helpen:

    • LAKS (leerlingen) Landelijk Aktie Komitee Scholieren.
    • JOB (studenten mbo) Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs.
    • LSVB (studenten hoger onderwijs) Landelijke Studenten Vakbond.
    • Onderwijsgeschillen (als de school is aangesloten) Onderwijsgeschillen heeft landelijke commissies voor de behandeling van geschillen, bezwaren, beroepen en klachten van primair tot wetenschappelijk onderwijs.
    • Geschillencommissie (als de school is aangesloten) Behandelt conflicten tussen leerlingen en scholen, als de onderwijsinstelling erbij is aangesloten.
    • Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs De commissies van de GCBO behandelen geschillen die zich voordoen binnen het primair, voortgezet, speciaal, voortgezet speciaal, beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie in het bijzonder onderwijs.

    Wonen

    Hebt u vragen over uw woningbouwvereniging of verhuurder, of is er een misverstand? Of hebt u een geschil over uw eigen woning? Dan zijn er verschillende organisaties die u kunnen helpen:

    • Het Juridisch Loket geeft gratis juridisch advies aan mensen met een laag inkomen en weinig vermogen.
    • Sociaal Raadslieden Geven gratis informatie en advies over wetten en regelgeving.
    • De Woonbond Komt op voor de belangen van huurders en woningzoekenden.
    • Vereniging Eigen Huis Komt op voor de belangen van huizenbezitters die lid zijn van de vereniging.

    Zorg en gezondheidszorg

    Hebt u een klacht over een zorgverzekeraar, een arts of een jeugdzorg? Dan zijn er verschillende organisaties die u kunnen helpen:

    Zorgverzekeraars

    • SKGZ  (ombudsman + geschillencommissie) Helpt met het oplossen van problemen tussen u en uw zorgverzekeraar.
    • Zorgverzekeringslijn Telefonisch informatie- en adviespunt over de zorgverzekering.

    Gezondheidszorg

    • Adviespunt Zorgbelang Belangenorganisatie zorggebruikers.
    • Landelijk Meldpunt Zorg Helpt met advies en informatie over de afhandeling van klachten over de kwaliteit van zorg.
    • Regelhulp Digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die op zoek is naar zorg of ondersteuning.
    • TIP (Tandheelkundig Informatiepunt) Informatie over mondzorg, behandelingen en kosten.
    • Meldpunt Juiste Loket Meldpunt voor mensen die zich van 'het kastje naar de muur' gestuurd voelen, niet weten welk zorgloket voor hun zorg of ondersteuning verantwoordelijk is, en/of vragen hebben over het WLZ overgangsrecht / herindicatietraject van het CIZ.
    • WLZ-overgangsrecht.nl Informatie voor mensen die al langdurige zorg en/of ondersteuning hebben, en te maken hebben met veranderingen in hun zorg. 
    • Juridisch Steunpunt Juridische vragen over uw beperking of chronische ziekte.

    Jeugd

    Hebt u klachten die gerelateerd zijn aan jeugdzaken? Kijkt u dan of de volgende instanties iets voor u kunnen betekenen.

    Zorg en ondersteuning

    • Regelhulp Digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die op zoek is naar zorg of ondersteuning.
    • AKJ, het advies- en klachtenbureau Jeugdzorg. Vertrouwenspersonen in de jeugdhulp.

    Gecertificeerde instellingen

    • AKJ, het advies- en klachtenbureau Jeugdzorg. Vertrouwenspersonen in de jeugdhulp.
    • Veilig Thuis, advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (AMK).

    Ouderen

    • Regelhulp Digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die op zoek is naar zorg of ondersteuning.
    • Veilig Thuis, advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling (AMK).
    • Ouderenombudsman Loopt u door uw leeftijd tegen problemen aan en heeft u behoefte aan een luisterend oor? Neem dan contact op met de Ouderenombudsman.

    Luisterend oor / psychische hulp

    • De luisterlijn Voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek.
    • Mind Korrelatie Bieden anonieme, professionele, psychische en psychosociale hulp.