Vraag en Antwoord

Antwoorden op veelgestelde vragen vindt u hier. Staat uw vraag er niet tussen? Bel gratis met de Nationale ombudsman 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00).

Vraag

Wat is een ombudsman / ombudsvrouw?

Een ombudsman of ombudsvrouw is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Het woord ‘ombudsman’ komt uit het Zweeds en betekent 'vertegenwoordiger'. Een ombudsman of –vrouw vertegenwoordigt u wanneer u een klacht heeft over de overheid of een organisatie. Hij of zij onderzoekt de klacht en doet daarover een uitspraak. Veel andere landen hebben dit Zweedse idee aangepast aan hun eigen wensen. Maar in al deze landen staat in de wet dat de ombudsman een onafhankelijke positie heeft. Overigens heeft het woord 'man' in ombudsman niets met het geslacht te maken. Het is afgeleid van het L…

Lees meer
Vraag

Wat zijn overheidsorganisaties?

De Nationale ombudsman behandelt klachten over de overheid. Hieronder vallen bijna alle overheidsorganisaties: ministeries, waterschappen, provincies, gemeentes, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de politie. Ook particuliere instellingen met een overheidstaak, zoals de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), vinden wij een overheidsorganisatie.
Lees meer
Vraag

Hoe dien ik een klacht in bij de Nationale ombudsman?

U kunt op drie manieren een klacht indienen. U kunt ons een brief sturen, het online klachtformulier invullen of u kunt ons gratis bellen (0800 - 33 555 55 op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur). Voor u dit doet, kunt u eerst checken of wij uw klacht mogen behandelen. Ga naar Klacht indienen en beantwoord de vragen.
Lees meer
Vraag

Gaat de Nationale ombudsman ook over consumentenzaken?

De Nationale ombudsman gaat niet over consumentenzaken. Hij kan u niet helpen met klachten over particuliere instellingen, bedrijven of winkels, zoals woningbouwverenigingen, energiebedrijven of elektronicazaken. De Nationale ombudsman mag dit niet doen. Er zijn wel andere organisaties die u kunnen helpen.
Lees meer
Vraag

Welk gezag/macht heeft de Nationale ombudsman?

Oordelen en adviezen van de Nationale ombudsman zijn niet bindend. Dit betekent dat een overheidsorganisatie niet verplicht is om naar ons oordeel te luisteren. Wij kunnen de organisatie daar niet toe dwingen. Toch nemen overheden ons advies bijna altijd over.
Lees meer
Vraag

Klacht of bezwaar?

Een klacht of een bezwaar/beroep zijn juridisch gezien heel verschillend van aard en soms moeilijk uit elkaar te houden.
Lees meer
Vraag

Wat heb ik aan de hulp van de Nationale ombudsman?

Als u er niet uitkomt met de overheid, kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. Wij doen er dan alles aan om het probleem op te lossen. We nemen contact op met de overheidsorganisatie, starten een bemiddelingsgesprek of een onderzoek. Misschien krijgt u gelijk, misschien niet. In elk geval krijgt u duidelijkheid.
Lees meer