Vraag en Antwoord

Antwoorden op veelgestelde vragen vindt u hier. Staat uw vraag er niet tussen? Bel gratis met de Nationale ombudsman 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00).

Veelgestelde vraag

Wat is een ombudsman / ombudsvrouw?

Een ombudsman of ombudsvrouw is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Het woord ‘ombudsman’ komt uit het Zweeds en betekent 'vertegenwoordiger'. Een ombudsman of –vrouw vertegenwoordigt u wanneer u een klacht heeft over de overheid of een organisatie. Hij of zij onderzoekt de klacht en doet daarover een uitspraak.

Lees verder
Veelgestelde vraag

Wat zijn overheidsorganisaties?

De Nationale ombudsman behandelt klachten over de overheid. Hieronder vallen bijna alle overheidsorganisaties: ministeries, waterschappen, provincies, gemeentes, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de politie. Ook particuliere instellingen met een overheidstaak, zoals de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), vinden wij een overheidsorganisatie.
Lees verder
Veelgestelde vraag

Gaat de Nationale ombudsman ook over consumentenzaken?

De Nationale ombudsman gaat niet over consumentenzaken. Hij kan u niet helpen met klachten over particuliere instellingen, bedrijven of winkels, zoals woningbouwverenigingen, energiebedrijven of elektronicazaken. De Nationale ombudsman mag dit niet doen. Er zijn wel andere organisaties die u kunnen helpen.
Lees verder
Veelgestelde vraag

Welk gezag/macht heeft de Nationale ombudsman?

Oordelen en adviezen van de Nationale ombudsman zijn niet bindend. Dit betekent dat een overheidsorganisatie niet verplicht is om naar ons oordeel te luisteren. Wij kunnen de organisatie daar niet toe dwingen. Toch nemen overheden ons advies bijna altijd over.
Lees verder
Veelgestelde vraag

Klacht of bezwaar?

Een klacht of een bezwaar/beroep zijn juridisch gezien heel verschillend van aard en soms moeilijk uit elkaar te houden.
Lees verder
Veelgestelde vraag

Wat heb ik aan de hulp van de Nationale ombudsman?

Als u er niet uitkomt met de overheid, kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. Wij doen er dan alles aan om het probleem op te lossen. We nemen contact op met de overheidsorganisatie, starten een bemiddelingsgesprek of een onderzoek. Misschien krijgt u gelijk, misschien niet. In elk geval krijgt u duidelijkheid.
Lees verder