Tip - Hoe stopt u digitale berichten van de overheid aan een overledene?

Op deze pagina

    Tekstpagina

    Liesbeth (68) krijgt steeds maar bericht dat er post van de Belastingdienst voor haar echtgenoot in zijn Berichtenbox zit. Maar hij is vorig jaar overleden. Ze belt verschillende keren met het nabestaandenloket van de Belastingdienst. Maar er komt geen oplossing. Inmiddels ziet zij weer een mail van MijnOverheid. Een herinnering aan haar echtgenoot dat hij zijn berichten nog niet gelezen heeft. Liesbeth wordt hier heel nerveus van en weet niet meer wat zij moet doen.

    Als iemand overlijdt, dan blijft zijn Mijn-Overheid account op dit moment bestaan. De overheid bekijkt nu hoe hiermee om te gaan. En hoe zij nabestaanden digitaal beter kan bedienen. Wij zijn blij met deze stappen, maar de overheid moet ze nu wel snel zetten. Lees meer hierover.

    Hoe kunt u tot die tijd digitale berichten van de overheid aan een overledene stoppen? Op deze manier:

    1. Neem als nabestaande contact op met MijnOverheid. Zij laten je weten hoe je het MijnOverheid-account kan opzeggen. Ook informeren zij je van welke instanties (ongelezen) berichten in de Berichtenbox van de overledene staan.
    2. Neem contact op met die instanties. Spreek af hoe de zaken van de overledene verder te regelen: digitaal of op papier.
    3. Kom je er niet uit met MijnOverheid of de betreffende instantie? Bel ons gratis: 0800 - 33 555 55.

    Zie voor meer informatie de veelgestelde vragen op MijnOverheid. Of bel hen: 088 - 123 6500 (lokaal tarief) op werkdagen van 8:00 tot 22:00 uur.