Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

37 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 27 september 2016

    Wanbetalersregeling zorgverzekering slecht uitgevoerd

    De Nationale ombudsman vindt dat de wanbetalersregeling voor zorgverzekeringen slecht wordt uitgevoerd. Burgers krijgen onvoldoende en onjuiste informatie, ze worden van het kastje naar de muur gestuurd, er wordt na jaren plotseling geïnd en ze worden op e…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Column 1 oktober 2016

    Problemen met regeling voor wanbetalers zorgverzekering

    Anne* zit krap bij kas. Hierdoor heeft zij een achterstand opgelopen bij het betalen van haar zorgverzekeringspremie. Haar zorgverzekeraar heeft haar aangemeld bij Zorginstituut Nederland als wanbetaler. Dat betekent dat zij maandelijks een verhoogde premi…
    Lees meer
  3. Rapport 9 december 2015

    2015/167 ZINL moet met burger uitzoeken waarom de rekeningen voor bijdrage zorgverzekering zo hoog zijn

    Een gepensioneerde man, woonachtig in het buitenland, betaalt voor zijn zorgverzekering een bijdrage aan Zorginstituut Nederland (ZINL). ZINL verstuurt de jaarafrekeningen te laat waardoor de man een fors bedrag moet nabetalen. Hij sluit een betalingsregeling af. Er ontstaan vervolgens problemen rondom de betaling en de schuld loopt op tot 8.400 euro. ZINL schakelt een deurwaarder in en zorgt voor een nieuwe betalingsregeling met de deurwaarder. De man klaagt bij de Nationale ombudsman over de jaarlijkse naheffingen en de hoogte van de aanvullende betalingsregeling. De ombudsman vindt de klacht over de betalingsregeling niet gegrond, maar vindt wel dat er te weinig rekening is gehouden met de financiële omstandigheden. Het is niet behoorlijk dat ZINL niet met de man ging uitzoeken waarom de navorderingen zo hoog waren. ZINL heeft dit alsnog gedaan en informatie over navorderingen op de website gezet.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 1 februari 2006

    Ombudsman signaleert knelpunt zorgverzekering

    Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer signaleert knelpunten in de uitvoering van de nieuwe Zorgverzekeringswet voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Hij heeft daarom gevraagd aan de voorzitter van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) om de p…
    Lees meer
  5. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 30 maart 2017

    Nationale ombudsman op bezoek bij laaggeletterden

    Van 29 tot en met 31 maart was de Nationale ombudsman te gast in de provincie Drenthe. Tijdens deze bustour bracht hij onder andere een werkbezoek aan het Drenthe College. Hier ging hij in gesprek met cursisten die laaggeletterd zijn en volgde samen met he…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Nieuwsbericht 1 november 2016

    Nationale ombudsman: niemand uitsluiten van inschrijving bij gemeente

    Iedere burger moet zich kunnen inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport 'Een mens leeft, een systeem niet' over problematiek rond de inschrijvingen in de BRP. Te veel burgers zoals…
    Lees meer
  8. Rapport 30 augustus 2016

    2016/079 Politie Noord-Holland brengt man geboeid naar politiebureau

    Een man heeft een schuld open staan bij zijn zorgverzekeraar. Een sociaal psychiatrisch verpleegkundige komt bij de man thuis. Hij dreigt tijdens dit bezoek om zichzelf en de medewerkers van de zorgverzekering iets aan te doen. De man moet worden beoordeeld door een psychiater, wordt geboeid en met enig geweld overgebracht naar het politiebureau. De psychiater besluit na een gesprek met de man dat hij weer naar huis mag. De Nationale ombudsman vindt dat de politie vanwege de bedreigingen een zorgvuldige afweging gemaakt om de man op het politiebureau te beoordelen.
    Lees meer
  9. Column 18 maart 2017

    Alles loopt in het honderd

    Judith* heeft grote financiële problemen. Hele grote, serieuze problemen. Ze heeft immense schulden. Ze heeft een nul-urencontract en verdient dus onregelmatig wat geld. Maar dit is niet genoeg om de schulden van af te lossen. Ze woont samen met haar vrien…
    Lees meer
  10. Column 30 januari 2016

    Pensioen met kopzorgen

    Meneer Bijster* woont samen met zijn vrouw in Frankrijk. Zij hopen daar samen nog heel wat jaren te genieten van hun oude dag met een AOW en klein pensioen. Dat genieten gaat niet geheel zorgeloos. De afgelopen anderhalf jaar heeft hij namelijk diverse jaa…
    Lees meer