Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

58 resultaten gevonden

  1. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik heb geen recht op zorgtoeslag

    U kunt zorgtoeslag krijgen als u aan bepaalde voorwaarden voldoet. Om te bepalen of u recht hebt op zorgtoeslag, kijkt de Belastingdienst naar uw situatie. En als u getrouwd bent of samenwoont, ook naar de situatie van deze eventuele toeslagpartner.

    Lees meer
  2. Vraagstuk 17 december 2018

    Mijn zorgtoeslag is stopgezet

    Heeft de Belastingdienst uw zorgtoeslag stopgezet? Dat is vervelend, zeker als u hierdoor uw zorgverzekering niet kunt betalen. De Belastingdienst mag uw zorgtoeslag tijdelijk stopzetten.

    Lees meer
  3. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik moet zorgtoeslag terugbetalen

    Heeft de Belastingdienst u laten weten dat u zorgtoeslag moet terugbetalen? U hebt dan waarschijnlijk meer toeslag gekregen dan waar u recht op hebt. Dat is vervelend.

    Lees meer
  4. Vraagstuk 17 december 2018

    Er wordt geld ingehouden op mijn zorgtoeslag

    Moet u een bedrag aan de Belastingdienst terugbetalen? Bijvoorbeeld omdat u te veel toeslag hebt gehad? Dan krijgt u daarover bericht. Als de Belastingdienst het gevraagde geld dan niet krijgt, kunnen zij het inhouden op uw zorgtoeslag.

    Lees meer
  5. Onderwerp 17 december 2018

    Zorgtoeslag

    Hebt u een vraag voor de Belastingdienst over zorgtoeslag? Is uw toeslag bijvoorbeeld tijdelijk stopgezet? Of moet u zorgtoeslag terugbetalen? Op deze pagina helpen wij u verder.

    Lees meer
  6. Rapport 26 november 2014

    2014/178 Belastingdienst/Toeslagen ontdekt fout in behandelproces zorgtoeslag door aanhoudend bellen van een burger

    Een vrouw dient bij de Belastingdienst een aanvraag zorgtoeslag in. Omdat het haar eerste aanvraag is, is er een nadere controle nodig. Omdat ze niets meer hoort, belt ze diverse keren de Belastingdienst. Steeds krijgt ze te horen dat de beslissing nog acht weken uitblijft. Uiteindelijk ontdekt de Belastingdienst dat de zorgtoeslag al wel is toegekend, maar dat de aanvraag ten onrechte niet automatisch in het computersysteem is afgewikkeld. Uiteindelijk krijgt ze zeven maanden na het indienen van de aanvraag de zorgtoeslag uitgekeerd. De Nationale ombudsman is het met de vrouw eens dat dit veel te lang heeft geduurd. De Belastingdienst ontdekte bij het zoveelste telefoontje van de vrouw waar de fout zat. Dat is nu ook opgelost. Bellen helpt.
    Lees meer
  7. Vraagstuk 31 januari 2019

    Het duurt lang voordat de IND beslist over mijn verblijfsvergunning

    Hebt u de IND gevraagd om een verblijfsvergunning en hebt u nog niets gehoord? Dat is vervelend. Zeker als u daardoor andere zaken niet kunt regelen. Zoals naar het buitenland reizen of huur- of zorgtoeslag aanvragen.

    Lees meer
  8. Instantiegroep 17 december 2018

    Belastingdienst

    De Belastingdienst heeft verschillende taken. Zo zorgt de Belastingdienst dat mensen die in Nederland wonen of werken belasting betalen. Zoals inkomstenbelasting. Daarnaast betaalt de Belastingdienst ook toeslagen uit.

    Lees meer
  9. Rapport 2 december 2014

    2014/173 Belastingdienst/Toeslagen kent definitieve zorgtoeslag te laat toe en verzuimt voldoende te informeren

    Een man en zijn vrouw ontvangen al een aantal jaren zorgtoeslag. Deze is gebaseerd op het inkomen van de man; de vrouw heeft geen eigen inkomen. De zorgtoeslag wordt steeds als voorschot verleend en later omgezet in een definitieve beschikking. Over het jaar waarin de vrouw overlijdt volgt maar geen definitieve beschikking, hoewel het inkomen van de man al definitief is vastgesteld en de termijn al is verstreken volgens de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir). De man belt herhaaldelijk met de Belastingdienst/Toeslagen, maar toezeggingen worden niet nagekomen. Als hij de Nationale ombudsman benadert, neemt de Belastingdienst/Toeslagen contact op met de man. Anderhalf jaar na het verstrijken van de wettelijke termijn ontvangt hij alsnog de definitieve beschikking en een nabetaling. Ook hoort hij dan dat de Belastingdienst/Toeslagen al die tijd geen definitieve toekenning had kunnen vaststellen omdat er geen definitieve inkomensgegevens van de vrouw bekend waren.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 10 januari 2017

    Financieel kwetsbaren dupe van ongewenste effecten regels

    Wet- en regelgeving heeft in bepaalde situaties ongewenste gevolgen voor financieel kwetsbare gezinnen. Hierdoor neemt het risico op armoede en schulden voor hen verder toe. De Nationale ombudsman -Reinier van Zutphen- krijgt hierover met enige regelmaat…
    Lees meer