Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

3 resultaten gevonden

  1. Rapport 7 juni 2018

    2018/041 Zilveren Kruis Zorgkantoor verstrekt brief niet aan beheerder van een PGB

    Een man beëindigt het Persoonsgebonden budget (PGB) van zijn minderjarige dochter bij Zilveren Kruis Zorgkantoor, omdat zij bij zijn ex-partner gaat wonen. De ingediende verantwoording wordt niet behandeld omdat er meer gegevens nodig zijn. Via Bureau Jeugdzorg hoort hij dat zijn ex-partner een brief hierover heeft ontvangen. Na 16 maanden ontvangt de man onverwachts een aanmaning van € 7718. Met hulp van een advocaat wordt het PGB alsnog verantwoord en komt de vordering grotendeels te vervallen. De Nationale ombudsman vindt dat het zorgkantoor de hulpvraag serieus had moeten nemen en naar een oplossing had moeten zoeken. De brief had achteraf gewoon aan de man verstrekt moeten worden.
    Lees meer
  2. Instantie 25 juni 2018

    Zilveren Kruis Zorgkantoor

  3. Rapport 20 april 2016

    2016/039 CAK en zorgkantoor Achmea werken onvoldoende samen met ketenpartners om onterechte facturen voor eigen bijdrage te voorkomen

    Een man met een beperking krijgt een PGB. Na zijn verhuizing verandert het indicatiebesluit maar toch krijgt hij facturen voor de eigen bijdrage. Hij dient een klacht in over het CAK en zorgkantoor Achmea omdat deze handelen op basis van het oude indicatiebesluit dat inmiddels overschreven is door een nieuw besluit. Zij werken onvoldoende samen met alle partners in deze zorgketen om te voorkomen dat er ten onrechte een eigen bijdrage in rekening wordt gebracht. De Nationale ombudsman doet de aanbeveling dat er in het geval van ketenproblematiek een vast contactpersoon wordt aangewezen bij de instantie waar de burger aanklopt. Ook geeft hij het CAK, CIZ en de betrokken zorgkantoren in overweging de onderlinge informatie-uitwisseling op orde te brengen.
    Lees meer