Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

27 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 27 september 2016

    Wanbetalersregeling zorgverzekering slecht uitgevoerd

    De Nationale ombudsman vindt dat de wanbetalersregeling voor zorgverzekeringen slecht wordt uitgevoerd. Burgers krijgen onvoldoende en onjuiste informatie, ze worden van het kastje naar de muur gestuurd, er wordt na jaren plotseling geïnd en ze worden op e…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Rapport 23 oktober 2017

    2017/117 Echtpaar in wanbetalersregeling houdt minder geld over voor aflossing schulden

    Een echtpaar wordt door hun zorgverzekeraar aangemeld als wanbetaler. Aan het Zorginstituut/CAK moeten zij een bestuursrechtelijke premie betalen. Deze blijkt voor hen hoger dan in de Zorgverzekeringswet staat. De ombudsman benadrukt dat de bestuursrechtelijke premie is verlaagd met de bedoeling dat er meer financiële ruimte komt voor wanbetalers. Zodat zij hun schuld bij de zorgverzekeraar kunnen aflossen en uit de duurdere wanbetalersregeling kunnen komen. Hij vraagt het Zorginstituut/CAK om maatwerk.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 23 december 2010

    CVZ betaalt geld te traag terug bij uitvoering wanbetalersregeling

    Het CVZ betaalt onterecht ingevorderd geld soms pas na 15 weken terug aan mensen die door hun zorgverzekeraar zijn aangemeld als wanbetaler maar dit niet zijn. Hierdoor dupeert het CVZ mensen die vaak toch al in een financieel moeilijke situatie zitten. Di…
    Lees meer
  4. Column 1 oktober 2016

    Problemen met regeling voor wanbetalers zorgverzekering

    Anne* zit krap bij kas. Hierdoor heeft zij een achterstand opgelopen bij het betalen van haar zorgverzekeringspremie. Haar zorgverzekeraar heeft haar aangemeld bij Zorginstituut Nederland als wanbetaler. Dat betekent dat zij maandelijks een verhoogde premi…
    Lees meer
  5. Rapport 28 januari 2016

    2016/008 Zorginstituut Nederland moet fouten erkennen, excuses aanbieden en zou invorderingen kunnen staken

    Een man wordt door het Zorginstituut Nederland in 2015 geconfronteerd met niet eerder vermelde vorderingen uit 2010. Hij maakt daartegen bezwaar en krijgt zonder verdere toelichting te horen dat hij nog twee maanden premie uit 2010 moet betalen. De Nationale ombudsman vindt deze handelwijze van het Zorginstituut zonder een eerdere herinnering en of een excuus niet behoorlijk.
    Lees meer
  6. Column 2 juli 2016

    Wie helpt me met mijn vraag?

    Door tegenslag in haar leven zit Klaartje* nu in de schulden. Tot die zijn afgelost, logeert ze bij vrienden en familie. Naast de schulden zit ze al jaren in de wanbetalersregeling. Dat komt doordat ze haar zorgpremie niet meer heeft betaald. Het Zorginsti…
    Lees meer
  7. Rapport 24 juni 2015

    2015/102 Zorginstituut stuurt na negen maanden een betalingsherinnering

    Zorginstituut stuurt een werkgever in januari een beschikking om op het salaris van een van zijn werknemers vanaf januari de premie voor de zorgverzekering in te houden en rechtstreeks over te maken naar het Zorginstituut. De werkgever ontvangt de beschikking niet. Normaal stuurt het Zorginstituut twee weken later een herinnering. Dat gebeurt door nieuw incassosysteem pas in september. De werkgever krijgt twee weken tijd om alsnog de bedragen vanaf januari te voldoen. De Nationale ombudsman vindt dat het Zorginstituut een coulante houding had moeten aannemen en bij zichzelf moeten nagaan waarom de herinnering zo laat is verstuurd. Hij doet Zorginstituut de aanbeveling om de werkgever uit coulance tegemoet te komen.
    Lees meer
  8. Rapport 10 mei 2012

    2012/078: Vrouw klaagt dat CVZ niet adequaat heeft gereageerd op brief bewindvoerder

    Zorgverzekeraar heeft vrouw bij het College voor Zorgverzekeringen afgemeld als wanbetaler. Op grond van de wanbetalersregeling was zij aan het CVZ nog een bedrag van €525,85 aan bestuurlijke premie schuldig (die wordt geïnd door het CJIB). Haar bewindvoerder vraagt het CVZ om informatie over het bedrag. Daar reageert het CVZ niet op en het CJIB vaardigt een dwangbevel uit. De Nationale ombudsman vindt dat het CVZ contact had moeten opnemen met de bewindvoerder. Wel vindt hij dat het CVZ de incassokosten niet voor zijn rekening had hoeven nemen omdat de brieven van het CVZ en het CJIB voldoende duidelijk zijn geweest.
    Lees meer
  9. Rapport 1 september 2016

    2016/081 CJIB geeft niet tijdig de juiste informatie bij betaling achterstallige zorgpremie

    Een werkloze man heeft schulden bij CJIB, DUO en het Zorginstituut. Het openstaande bedrag van de zorgpremie wordt door zijn familie overgemaakt maar vanwege een onvolledig betalingskenmerk wordt het bedrag door CJIB teruggestort. Later blijkt dat de achterstallige premie aan de zorgverzekeraar betaald moet worden. Het hele proces verloopt stroef omdat de informatie in strijd is met de eerder ontvangen informatie. De man en zijn familie klagen erover dat het CJIB hen onvoldoende op weg heeft geholpen om de achterstallige zorgpremie te betalen. De Nationale ombudsman vindt dat het CJIB heeft nagelaten om tijdig de juiste informatie te geven. Het CJIB laat weten dat het nu een persoonsgerichte aanpak hanteert met een vast aanspreekpunt.
    Lees meer