Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

87 resultaten gevonden

  1. Dossier 8 januari 2018

    Toegang tot voorzieningen

    De overheid is er voor de mensen, maar dat werkt in de praktijk wel eens anders uit. Niet iedereen wordt vanzelfsprekend gehoord of gezien en soms worden mensen zelfs uitgesloten van voorzieningen door (onbedoelde) drempels. Lopend onderzoek: Knelpunten op…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 8 februari 2018

    Van privacy tot inburgering, big data en participatie burgers bij grote infrastructurele projecten

    Nationale ombudsman presenteert onderzoeksagenda 2018 De Nationale ombudsman onderzoekt in 2018 onder andere de digitale formulieren van de overheid, de participatie van burgers bij grote infrastructurele projecten in hun woonomgeving, inburgering,…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 21 november 2018

    ‘Overheid, borg dementiezorg!’

    Mensen met dementie en hun mantelzorgers lopen bij de overheid tegen onredelijke drempels op. Verder blijven ze verstoken van de benodigde ondersteuning met een casemanager. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen vandaag in zijn…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 17 november 2017

    Zorg voor ex-partners veteranen

    Ex-partners van veteranen kunnen zich in de steek gelaten voelen door Defensie. De Veteranenombudsman ontving klachten van ex-partners die stellen dat Defensie onvoldoende oog en waardering heeft voor de rol die zij hebben gespeeld. Ex-partners kunnen geen…
    Lees meer
  5. Tekstpagina 31 januari 2018

    Onderzoeksagenda 2018

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  6. Onderzoek 20 november 2018

    2018/090 Borg de zorg

    Op 14 mei 2018 heeft de Nationale ombudsman het rapport 'Zorgen voor burgers' uitgebracht, met daar

    Lees meer
  7. Rapport 5 november 2018

    2018/081 IND mag vreemdeling intrekkingsformulier niet laten ondertekenen als advocaat niet aanwezig is

    Vrouw komt zonder haar advocaat aan het loket van de IND voor een aanvraag verblijfsvergunning. De IND stelt voor haar aanvraag in te trekken en de vrouw ondertekent die. De ombudsman vindt het niet behoorlijk dat de IND een vreemdeling het intrekkingsformulier laat ondertekenen als de IND weet dat een aanvrager wordt bijgestaan door een advocaat. De ombudsman heeft er kennis van genomen dat de IND de intrekking als nietig beschouwt en zal haar via haar advocaat een nieuwe uitnodiging voor een loketbezoek sturen.
    Lees meer
  8. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda 2017

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 13 juli 2018

    Nationale ombudsman en Kinderombudsman: leren van versterkingsoperatie Groningen

    Er zijn in het belang van de Groningers inmiddels een aantal stappen in de goede richting gezet: de gaswinning wordt versneld verlaagd en er is een schadeprotocol voor nieuwe schades. Tegelijkertijd blijkt uit verkennend onderzoek van de Nationale…
    Lees meer
  10. Rapport 16 juli 2018

    2018/054 Was college van B&W van Drimmelen voldoende transparant over besluit aanleg bushalte?

    Twee inwoners van een dorp gaan in bezwaar tegen de aanleg van een nieuwe bushalte in hun dorp. De halte wordt niet aangelegd, maar andere inwoners gaan weer in beroep tegen deze beslissing. De gemeente vraagt inwoners vervolgens via een huis-aan-huisblad om hun mening te geven en neemt een nieuw verkeersbesluit om de halte wel aan te leggen. De twee inwoners klagen bij de ombudsman dat de gemeente niet transparant heeft gehandeld rondom de besluitvorming. De ombudsman vindt echter dat de gemeente de twee inwoners wel voldoende heeft geïnformeerd en voldoende transparant is geweest.
    Lees meer