Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

147 resultaten gevonden

  1. Rapport 2 april 2018

    2018/013 Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug doet te lang over nemen besluit terugbetaling bijstandsuitkering

    Een vrouw met een bijstandsuitkering ontvangt erfenissen van haar vader en haar oma. Zij meldt dit bij de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD), die haar bijstandsuitkering vervolgens intrekt en terugvordert. De vrouw klaagt erover dat er volgens haar te veel tijd zit tussen haar melding van de erfenissen en het besluit tot terugvordering. Ze moet nu meer inkomstenbelasting betalen dan wanneer de RSD het besluit sneller had genomen en ze sneller had kunnen terugbetalen. De Nationale ombudsman vindt dat de RSD tekort is geschoten door niet secuur en voortvarend genoeg te handelen.
    Lees meer
  2. Rapport 28 december 2010

    2010/367: Moeder klaagt over voortvarendheid LBIO bij inning kinderalimentatie

    Op 15 augustus 2003 nam het LBIO de inning over van de kinderalimentatie die de heer B. verschuldigd was aan de zoon die hij met zijn ex-partner had. Het LBIO had vervolgens grote moeite om de alimentatie te innen, mede omdat de heer B.

    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 7 oktober 2015

    Ombudsman: entidat públiko Boneiru ta reakshoná muchu poko poko

    E Ombudsman Nashonal ta hanja cu e entidát públiko Boneiru (OLB) a faya den e komunikashón ku siudadánonan. Den e rapòrt ‘En toen bleef het stil’ e ta trata sinku diferente kehu. E ta konstatá ku ta te despues di un tempu largu a sigui un reakshón di OLB ò…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 7 oktober 2015

    Ombudsman: openbaar lichaam Bonaire reageert te traag

    De Nationale ombudsman vindt dat openbaar lichaam Bonaire (OLB) tekort is geschoten in de communicatie met burgers. Hij behandelt in het rapport 'En toen bleef het stil…' vijf verschillende klachten. Hij constateert dat er pas na een lange tijd een reactie…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 7 oktober 2015

    National Ombudsman: public entity of Bonaire too slow to respond

    The public entity of the island of Bonaire in the Caribbean Netherlands has failed to communicate adequately with citizens, says the National Ombudsman of the Netherlands, Reinier van Zutphen. In his report entitled 'En toen bleef het stil…', the Ombudsman…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 15 december 2016

    Defensie gaat klachtbehandeling veteranen verbeteren

    Het Ministerie van Defensie heeft klachten van veteranen niet goed afgehandeld. Veteranen moesten te lang wachten op een reactie op hun klacht, hun klachten werden vaak niet herkend als klacht en de klachten werden niet goed geregistreerd. Dat concludeert…
    Lees meer
  7. Rapport 10 januari 2017

    Rapportbrief: Gemeente Gemert-Bakel informeert burger niet actief over verloop en duur handhavingstraject

    Een man woont om de hoek van een autobedrijf. Hij ervaart overlast omdat de auto's op de openbare weg en het fietspad worden gezet. Hij meldt de overlast bij de gemeente. Daaruit blijkt dat het bedrijf illegale activiteiten verricht. De man verzoekt om handhaving, maar de gemeente doet niets. Een paar jaar later krijgt de eigenaar een gedoogbeschikking voor vijf jaar op voorwaarde dat een andere locatie zou worden gezocht. De gemeente gaat uiteindelijk handhaven als de man na 5 jaar weer contact opneemt. De man leest vervolgens jaren later in een nieuwsblad dat er een vergunning verleend wordt. De vergunning is inmiddels gegeven omdat hij niet in bezwaar is gegaan. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet goed is geïnformeerd gedurende het handhavingstraject en dat er onvoldoende voortvarend is gehandeld. Hij doet de gemeente een aantal aanbevelingen voor toekomstige handhavingsverzoeken. (2016.15183).
    Lees meer
  8. Rapport 19 oktober 2010

    2010/305: Klacht over voortvarendheid en informatieverstrekking door Visadienst bij aanvraag machtiging tot voorlopig verblijf

    Verzoeker, van Chinese nationaliteit, verzocht op 14 februari 2008 een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) bij het consulaat in Guangzhou (China), voor verblijf bij zijn Nederlandse partner.

    Lees meer
  9. Rapport 21 december 2017

    2017/148 Openbaar Ministerie te Limburg weigert rechterlijke uitspraak bij faillissement uit te voeren

    moet het Openbaar Ministerie (OM) het in beslag genomen geldbedrag naar de curator overmaken. Het OM weigert dit. De curator klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. Ook klaagt hij over de trage wijze van reageren van het OM op zijn verzoeken om teruggave om zo het faillissement af te ronden. De Nationale ombudsman vraagt het OM en de minister om zo snel mogelijk in overleg te gaan met de curator om tot een oplossing te komen.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 14 oktober 2015

    Ombudsman onderzoekt gemeentelijke schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de ervaringen van burgers met de gemeentelijke schuldhulpverlening. Ombudsman Van Zutphen in een brief aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: 'Ik maak mij zorgen over hoge eisen d…
    Lees meer