Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

153 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 6 juni 2018

    Veteranenombudsman: klachtbehandeling Defensie nog steeds niet op orde

    De Veteranenombudsman vindt dat Defensie klachten nog steeds niet serieus en zorgvuldig behandelt. Veteranenombudsman Reinier van Zutphen: 'een positieve, open grondhouding naar klagers en klachten zie ik veel te weinig.' Hierdoor laat Defensie kansen…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 15 juni 2018

    Ombudsman onderzoekt toegang tot zorg voor mensen met dementie

    Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een brief laten weten dat hij de toegang tot zorg voor mensen met dementie gaat onderzoeken. Aanleiding zijn onder meer de uitkomsten van het onderzoek…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  3. Rapport 2 april 2018

    2018/013 Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug doet te lang over nemen besluit terugbetaling bijstandsuitkering

    Een vrouw met een bijstandsuitkering ontvangt erfenissen van haar vader en haar oma. Zij meldt dit bij de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD), die haar bijstandsuitkering vervolgens intrekt en terugvordert. De vrouw klaagt erover dat er volgens haar te veel tijd zit tussen haar melding van de erfenissen en het besluit tot terugvordering. Ze moet nu meer inkomstenbelasting betalen dan wanneer de RSD het besluit sneller had genomen en ze sneller had kunnen terugbetalen. De Nationale ombudsman vindt dat de RSD tekort is geschoten door niet secuur en voortvarend genoeg te handelen.
    Lees meer
  4. Rapport 16 juli 2018

    2018/053 Gemeente De Ronde Venen besteedt schuldhulpverlening uit en neemt onvoldoende verantwoordelijkheid als traject te lang stil ligt

    Een bewindvoerder klaagt namens een stel over de schuldhulpverlening die de gemeente De Ronde Venen heeft uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Omdat er na twee jaar geen voortgang is, vinden zij de schuldhulpverlening onvoldoende professioneel en voortvarend en de gemeente neemt hiervoor volgens hen geen verantwoordelijkheid. Het stel heeft door de trage schuldhulpverlening extra kosten gemaakt en vraagt om een schadevergoeding. De Nationale ombudsman acht de klacht gegrond en doet de gemeente de aanbeveling om persoonlijk contact op te nemen met het stel om een schadevergoeding te bespreken.
    Lees meer
  5. Onderzoek 5 juni 2018

    2018/033 Terugblik op de klachtbehandeling door Defensie

    De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
    Lees meer
  6. Rapport 28 december 2010

    2010/367: Moeder klaagt over voortvarendheid LBIO bij inning kinderalimentatie

    Op 15 augustus 2003 nam het LBIO de inning over van de kinderalimentatie die de heer B. verschuldigd was aan de zoon die hij met zijn ex-partner had. Het LBIO had vervolgens grote moeite om de alimentatie te innen, mede omdat de heer B.

    Lees meer
  7. Rapport 23 mei 2018

    2018/031 Gemeente Tilburg schiet tekort in goede informatieverstrekking tijdens traject schuldhulpverlening

    Een vrouw vraagt twee keer vlak na elkaar schuldhulpverlening aan bij de gemeente Tilburg. De gemeente beëindigt het tweede traject zonder een beëindigingsregeling te treffen. Ze klaagt erover dat de gemeente haar tijdens de klachtbehandeling onvoldoende informatie heeft verstrekt en te traag heeft gehandeld. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente inderdaad tekort is geschoten in de informatieverstrekking en in het tweede traject niet voortvarend heeft gehandeld. De klacht is deels gegrond.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 7 oktober 2015

    Ombudsman: entidat públiko Boneiru ta reakshoná muchu poko poko

    E Ombudsman Nashonal ta hanja cu e entidát públiko Boneiru (OLB) a faya den e komunikashón ku siudadánonan. Den e rapòrt ‘En toen bleef het stil’ e ta trata sinku diferente kehu. E ta konstatá ku ta te despues di un tempu largu a sigui un reakshón di OLB…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 7 oktober 2015

    Ombudsman: openbaar lichaam Bonaire reageert te traag

    De Nationale ombudsman vindt dat openbaar lichaam Bonaire (OLB) tekort is geschoten in de communicatie met burgers. Hij behandelt in het rapport 'En toen bleef het stil…' vijf verschillende klachten. Hij constateert dat er pas na een lange tijd een reactie…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 7 oktober 2015

    National Ombudsman: public entity of Bonaire too slow to respond

    The public entity of the island of Bonaire in the Caribbean Netherlands has failed to communicate adequately with citizens, says the National Ombudsman of the Netherlands, Reinier van Zutphen. In his report entitled 'En toen bleef het stil…', the Ombudsman…
    Lees meer