Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

598 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 12 juli 2018

    Douane breidt informatieverstrekking over 100%-controles uit

    De Douane heeft de informatieverstrekking over onder meer het controleren van ruimbagage (bagage uit de laadruimte van een vliegtuig) bij 100%-controles op Schiphol verbeterd. De dienst maakt nu kenbaar dat hij bij de 100%-controles de ruimbagage voor…
    Lees meer
  2. Rapport 16 januari 2017

    2017/006 Waterschap De Dommel wijst verzoek om kwijtschelding af

    Vrouw vraagt het waterschap De Dommel om kwijtschelding van de aanslagen zuiveringsheffing en watersysteemheffing. Het waterschap vraagt de vrouw om bewijsstukken. Het waterschap wijst haar verzoek af en nadat de vrouw in beroep is gegaan toch toe. De ombudsman vindt dat het waterschap de afwijzing op verschillende gronden heeft gemotiveerd. Hij doet de aanbeveling dat het waterschap de vrouw de wijziging in standpunt uitlegt.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 3 april 2018

    Nationale ombudsman wijst kinderopvangtoeslaggerechtigden met toeslagschuld op nieuwe regeling voor verrekening

    De Nationale ombudsman vindt het van groot belang dat ouders met een toeslagschuld kennis nemen van een nieuwe regeling die de Belastingdienst/Toeslagen in het leven heeft geroepen. De Nationale ombudsman heeft Toeslagen verzocht om betrokkenen en…
    Lees meer
  4. Rapport 19 januari 2017

    2017/009 Openbaar Lichaam Bonaire geeft geen uitsluitsel op verzoek om handhaving tegen steenhakkerij

    Een man heeft overlast van zijn buurman die grote stenen aanvoert en daar klein laat hakken. Hij wil een muur bouwen om zijn terrein af te zetten. Volgens de buurman is dat legaal. De man meldt de overlast bij het OLB. Het OLB gaat langs en laat weten onderzoek te gaan doen. De man verneemt steeds maar niets van het OLB en de overlast houdt aan. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman dat het OLB niet laat weten of het handhavend gaat optreden tegen de steenhakkerij. Tijdens het onderzoek van de ombudsman laat het OLB weten dat het niet gaat handhaven omdat het slechts voorbereidende werkzaamheden betreft. De ombudsman vindt dat het OLB niet behoorlijk heeft gehandeld door de man lange tijd in het ongewisse te laten. Hij beveelt het OLB aan om zo spoedig als mogelijk maar uiterlijk binnen een maand een besluit te nemen op het verzoek om handhaving.
    Lees meer
  5. Rapport 1 december 2016

    2016/109 Openbaar lichaam Bonaire handelt niet oplossingsgericht bij verzoek om handhaving

    Verzoekers klagen over de wijze waarop het openbaar lichaam Bonaire heeft gereageerd op een verzoek om handhaving jegens degene die zonder vergunning een derde bouwlaag bouwt. Gelet op de rol die het OLB heeft als vergunningverlener/ handhaver, meent de Nationale ombudsman dat het aan het OLB is zich in te spannen om met partijen een oplossing te vinden. Hoewel de intentie er bij het OLB wel lijkt te zijn, is van deze aanpak nog niet gebleken. De klacht is in zoverre gegrond.
    Lees meer
  6. Rapport 9 mei 2016

    2016/044 Gemeente moet een afwijzing verzoek begrijpelijk uitleggen

    Een ondernemer vraagt de gemeente Lochem om ambtshalve vermindering van de aanslagen toeristenbelasting over 2006-2009. De heffingsambtenaar wijst zijn verzoek af. Het verzoek om vermindering over 2009 is binnen vijf jaar ingediend. De Nationale ombudsman doet de heffingsambtenaar de aanbeveling om de beslissing te herzien en de aanslag toeristenbelasting over 2009 te vernietigen. Over de overige, oudere jaren wordt terecht geen vermindering verleend.
    Lees meer
  7. Rapport 2 oktober 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst Toeslagen reageert niet tijdig op verzoek om kwijtschelding

    Een man dient bij de Belastingdienst Toeslagen een verzoek in om kwijtschelding voor zijn huurtoeslagschuld. Een jaar later ontvangt hij een aanmaning. Ondanks herhaalde verzoeken is het verzoek op dat moment nog niet behandeld. Om kosten te voorkomen betaalt zijn vader de vordering. De Nationale ombudsman oordeelt dat het verzoek om kwijtschelding eerder had moeten worden behandeld en vraagt de Belastingdienst om een gepaste oplossing.
    Lees meer
  8. Rapport 11 april 2016

    Brief: Belastingdienst wijst terecht verzoek om betalingsregeling af

    Een exploitant van een café heeft een belastingschuld opgelopen. De Belastingdienst weigert een betalingsregeling omdat het oude belastingschulden betreft. Lopende verplichtingen worden nagekomen en de onderneming is levensvatbaar. De Nationale ombudsman vindt de afwijzing een redelijke beslissing. De Belastingdienst geeft aan op welke manier wordt getoetst of mag worden afgeweken van het reguliere beleid. Het was wel beter geweest om in de oorspronkelijke beslissing al een dergelijke belangenafweging op te nemen. De Belastingdienst laat weten binnen de organisatie aandacht hiervoor te vragen. (2015.11883)
    Lees meer
  9. Rapport 1 april 2015

    2015/060 Belastingdienst wijst verzoek aftrek kosten huishoudelijke hulp terecht af

    Een man krijgt van de Belastingdienst eerst de toezegging dat hij over eerdere jaren aftrek krijgt voor extra huishoudelijke hulp. Nadat hij de betaalbewijzen heeft verstrekt en de Belastingdienst zijn exacte inkomen heeft vastgesteld, krijgt hij bericht dat hij de aftrek niet krijgt. Onterecht, vindt de man, omdat de Belastingdienst een ongeclausuleerde toezegging zou hebben gedaan. De Nationale ombudsman oordeelt dat van een ongeclausuleerde toezegging geen sprake is, omdat duidelijk is gemaakt dat er een drempelbedrag wordt gehanteerd. Ook is het vanzelfsprekend dat de onkosten worden aangetoond. De Belastingdienst kan het verzoek in redelijkheid afwijzen omdat de kwitanties meer vragen opriepen dan de man kon beantwoorden.
    Lees meer
  10. Rapport 8 juni 2017

    2017/069 Belastingdienst wijst terecht beslissing op verzoek uitstel van betaling af

    Een vrouw met een onderneming is het niet eens met de afwijzende beslissing van de Belastingdienst op haar beroep tegen de beslissing op haar verzoek om uitstel van betaling. Ze vindt dat de Belastingdienst tekort is geschoten vooraf niet alle belanghebbende stukken ter inzage te geven. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw hierdoor niet in haar processuele belangen is geschaad. De vrouw kon bovendien zelf niet aan de eis voldoen om zekerheid te stellen bij haar verzoek om uitstel van betaling.
    Lees meer